Efekt jojo – czym jest i jak go uniknąć?

Efekt jojo – czym jest i jak go uniknąć?

poświąteczna dieta

Każda dieta obarczona jest ryzkiem niepowodzenia, zwłaszcza gdy prowadzona jest niewłaściwie. Zbyt mało zbilansowane posiłki lub głodzenie się to prosta droga do efektu jo-jo, czyli po spadku wagi ciała następuje jeszcze większego jej wzrost. Efekt jo-jo można zaobserwować nawet po dłuższym, kilkuletnim okresie od diety, gdy waga pokazuje o około 10 proc. więcej niż przed odchudzaniem. Dlatego każda osoba, która decyduje się na walkę ze zbędnymi kilogramami powinna do tego dobrze się przygotować.

Wahania wagi mogą mieć również nieprzyjemne konsekwencje zdrowotne, jak spowolnienie metabolizmu czy zmniejszenie masy mięśniowej. Ponadto taka sytuacja niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie oraz motywacje do dalszego odchudzenia. Efektu jo-jo można jednak uniknąć nastawiając się na dłuższy proces. Szczególnie ważne jest to w przypadku osób z dużą nadwagą, u których zdecydowanej częściej występuje powrót do poprzedniej wagi niż u osób, które chudną tylko kilka kilogramów.

Odchudzanie polega na deficycie kalorycznym, czyli należy spożywać mniej kalorii niż potrzebujemy w ciągu dnia. Przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie dla kobiety wynosi około 2 tys. kalorii, a dla mężczyzny o 500 więcej. Taki pułap łatwo przekroczyć, gdy w diecie pojawiają się słodycze lub przekąski. Deficyt kaloryczny łatwiej też utrzymać dodając do codziennego planu żywieniowego aktywność fizyczną. Spalając kilkaset kalorii zdecydowanie łatwiej utrzymać poziom 1500-2000 kalorii z pożywienia dziennie. Ponadto warto organizm przygotować do diety i optymalny deficyt kaloryczny wprowadzić po tygodniu mniejszych ograniczeń.

Sukces w odchudzaniu wymaga czasu i konsekwencji. Najbezpieczniej będzie gubić maksymalnie 1 kg w ciągu tygodnia. Posiłki powinny zawierać odpowiednie porcje białka, tłuszczy i węglowodanów, co pozwoli na dłuższe uczucie sytości i ułatwi wytrwanie w diecie. Ważna jest także różnorodność w jadłospisie, bo tylko wtedy jedzenie sprawiać będzie przyjemność. Dużo warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych oraz wody mineralnej zapewni optymalne i smaczne posiłki, które zredukują masę ciała i nie dopuszczą do efektu jo-jo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Fatal Error