Cynamon

Cynamon
fot. silroby/bigstockphoto.com

Cynamon uzyskuje się z wysuszonej kory drzew rosnących w Indiach, Sri Lance, Wietnamie, Indonezji, ale również Brazylii i Egipcie. Uznaje się go za jedną z najstarszych przypraw, wzmianki o nim znajdują się m.in. w Starym Testamencie, od dawna jest też ceniony w tradycyjnej medycynie chińskiej. Jest to nie tylko ceniona aromatyczna przyprawa tak chętnie wykorzystywana w kuchni – zwłaszcza do deserów i wypieków. Ma on również cenne właściwości prozdrowotne – działa przeciwzapalnie i jest bogatym źródłem antyutleniaczy.

Dlaczego jeszcze warto sięgać po cynamon?

Medycyna Dalekiego Wschodu od wieków wykorzystywała go jako środek pobudzający witalność i energię, dodatkowo przyprawa działa rozgrzewająco, pobudza krążenie i trawienie. Leczono nim również problemy związane z układem pokarmowym – wzdęcia, nudności i biegunki, jak również nieregularne, bolesne miesiączki. Najcenniejszą jego odmianą – z punktu widzenia zdrowia – jest cynamon cejloński – słodkawy, łagodny w smaku i o cytrusowej nucie. Jest on też najrzadszy na naszym rynku, najczęściej bowiem możemy kupić cynamon sprowadzony z Chin, który nie posiada już tak bogatych właściwości.

Współczesna nauka udowadnia, że cynamon nie tylko dobrze smakuje i wzbogaca smak potraw, ale może też poprawić stan naszego zdrowia i samopoczucia. W połączeniu z goździkami, kardamonem, kurkumą i imbirem świetnie wzmacnia odporność, pozwala pozbyć się infekcji układu oddechowego (zwłaszcza w początkowym stadium) oraz wzmacnia układ stawowo-kostny, Chorzy na artretyzm powinni po niego sięgać, by zmniejszyć ból stawów. Cynamon jest również świetnym źródłem błonnika (zmniejszającego apetyt), wapnia (ważnego dla kości i zębów), żelaza (istotnego w transporcie tlenu) i manganu (zapobiegającego zapalaniu stawów i osteoporozie). Niektóre badania naukowe wykazują, że może on wpływać na zmniejszenie liczby komórek nowotworowych, a w przypadku cukrzyków – do regulacji poziomu cukru w organizmie.

Może również zmniejszyć zapotrzebowanie na słodycze, poprawia także perystaltykę jelit i daje poczucie sytości, przez co jest składnikiem preparatów wspomagających odchudzanie. Poprawia również pracę nerek i oczyszcza organizm. Wykazuje niezwykle skutecznie działanie w przypadku leczeniu infekcji wywołanych drożdżakami, dobrze również radzi sobie z niektórymi zakażeniami bakteryjnymi i wirusowymi. Skutecznie obniża poziom „złego” cholesterolu LDL. We Włoszech badano wpływ cynamonu na nadciśnienie – po zastosowaniu kilkutygodniowej kuracji u prawie całej grupy badanej zanotowano unormowanie ciśnienia i poprawę samopoczucia. Polecany jest osobom pracującym umysłowo, bo wzmacnia pamięć, poprawia koncentrację i łagodzi skutki stresu. Cynamon i olejek cynamonowy mogą być w wykorzystywane również przy problemach skórnych – zmianach ropnych, wypryskach, trądziku np. w postaci maski z dodatkiem miodu. Są one również składnikiem wielu kosmetyków, w tym tych o działaniu antycellulitowym. Niektórzy twierdzą, że to świetny afrodyzjak.

Kiedy nie stosować cynamonu?

Chociaż cynamon wykazuje wiele właściwości prozdrowotnych, nie należy go używać bez ograniczeń. Szczególnie uważać powinny osoby o wrażliwym żołądku (ze skłonnością do wrzodów i krwotoków) oraz kobiety w ciąży, nie należy również podawać zbyt dużych ilości tej przyprawy małym dzieciom. Nie zastąpi on również diagnozy lekarza oraz wieloaspektowego leczenia przewlekłych dolegliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.