Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Cynamon

Cynamon

fot. silroby/bigstockphoto.com

Cynamon uzyskuje się z wysuszonej kory drzew rosnących w Indiach, Sri Lance, Wietnamie, Indonezji, ale również Brazylii i Egipcie. Uznaje się go za jedną z najstarszych przypraw, wzmianki o nim znajdują się m.in. w Starym Testamencie, od dawna jest też ceniony w tradycyjnej medycynie chińskiej. Jest to nie tylko ceniona aromatyczna przyprawa tak chętnie wykorzystywana w kuchni – zwłaszcza do deserów i wypieków. Ma on również cenne właściwości prozdrowotne – działa przeciwzapalnie i jest bogatym źródłem antyutleniaczy.

Dlaczego jeszcze warto sięgać po cynamon?

Medycyna Dalekiego Wschodu od wieków wykorzystywała go jako środek pobudzający witalność i energię, dodatkowo przyprawa działa rozgrzewająco, pobudza krążenie i trawienie. Leczono nim również problemy związane z układem pokarmowym – wzdęcia, nudności i biegunki, jak również nieregularne, bolesne miesiączki. Najcenniejszą jego odmianą – z punktu widzenia zdrowia – jest cynamon cejloński – słodkawy, łagodny w smaku i o cytrusowej nucie. Jest on też najrzadszy na naszym rynku, najczęściej bowiem możemy kupić cynamon sprowadzony z Chin, który nie posiada już tak bogatych właściwości.

Współczesna nauka udowadnia, że cynamon nie tylko dobrze smakuje i wzbogaca smak potraw, ale może też poprawić stan naszego zdrowia i samopoczucia. W połączeniu z goździkami, kardamonem, kurkumą i imbirem świetnie wzmacnia odporność, pozwala pozbyć się infekcji układu oddechowego (zwłaszcza w początkowym stadium) oraz wzmacnia układ stawowo-kostny, Chorzy na artretyzm powinni po niego sięgać, by zmniejszyć ból stawów. Cynamon jest również świetnym źródłem błonnika (zmniejszającego apetyt), wapnia (ważnego dla kości i zębów), żelaza (istotnego w transporcie tlenu) i manganu (zapobiegającego zapalaniu stawów i osteoporozie). Niektóre badania naukowe wykazują, że może on wpływać na zmniejszenie liczby komórek nowotworowych, a w przypadku cukrzyków – do regulacji poziomu cukru w organizmie.

Może również zmniejszyć zapotrzebowanie na słodycze, poprawia także perystaltykę jelit i daje poczucie sytości, przez co jest składnikiem preparatów wspomagających odchudzanie. Poprawia również pracę nerek i oczyszcza organizm. Wykazuje niezwykle skutecznie działanie w przypadku leczeniu infekcji wywołanych drożdżakami, dobrze również radzi sobie z niektórymi zakażeniami bakteryjnymi i wirusowymi. Skutecznie obniża poziom „złego” cholesterolu LDL. We Włoszech badano wpływ cynamonu na nadciśnienie – po zastosowaniu kilkutygodniowej kuracji u prawie całej grupy badanej zanotowano unormowanie ciśnienia i poprawę samopoczucia. Polecany jest osobom pracującym umysłowo, bo wzmacnia pamięć, poprawia koncentrację i łagodzi skutki stresu. Cynamon i olejek cynamonowy mogą być w wykorzystywane również przy problemach skórnych – zmianach ropnych, wypryskach, trądziku np. w postaci maski z dodatkiem miodu. Są one również składnikiem wielu kosmetyków, w tym tych o działaniu antycellulitowym. Niektórzy twierdzą, że to świetny afrodyzjak.

Kiedy nie stosować cynamonu?

Chociaż cynamon wykazuje wiele właściwości prozdrowotnych, nie należy go używać bez ograniczeń. Szczególnie uważać powinny osoby o wrażliwym żołądku (ze skłonnością do wrzodów i krwotoków) oraz kobiety w ciąży, nie należy również podawać zbyt dużych ilości tej przyprawy małym dzieciom. Nie zastąpi on również diagnozy lekarza oraz wieloaspektowego leczenia przewlekłych dolegliwości.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *