Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

10 mitów na temat zdrowej żywności

Zdrowe odżywianie

fot. bigstockphoto.com

Zdrowy styl życia zyskuje coraz większe grono entuzjastów. Rośnie nasza świadomość odnośnie znaczenia zdrowego odżywiania na stan organizmu. Wielu z nas, kierując się zasadą: „Jesteś tym, co jesz”, rezygnuje z produktów uważanych powszechnie za niezdrowe. Zastępujemy je bardziej odżywczymi i zawierającymi mniej dodatków chemicznych. Na fali mody na żywność ekologiczną wiele sklepów zaczęła wprowadzać takie produkty do swojej oferty. Czy jednak te „eko” produkty, tak szeroko reklamowane, są faktycznie zdrowe? Czy może często stajemy się ofiarami przemyślanej kampanii reklamowej?

Nie ulega wątpliwości, że zdrowe odżywianie ma bardzo istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Posiłki obfitujące w pewne grupy składników, a jednocześnie niedostarczające innych, prowadzą do chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy oraz nowotworów.

Tendencje w zakresie zdrowego odżywiania wciąż się zmieniają. Lista dozwolonych i zakazanych produktów jest dość ruchoma. Zanim więc zdecydujemy się zmienić swoje przyzwyczajenia, warto zapoznać się z najpopularniejszymi mitami na temat zdrowej żywności.

1. Produkty o niższej zawartości tłuszczu są zdrowsze i dietetyczne

Zgodnie z zapewnieniami producentów jogurty 0% tłuszczu mają być mniej kaloryczne. Ponadto, poprzez usprawnianie pracy jelit, rzekomo wspomagają odchudzanie. Tymczasem okazuje się, że naturalny tłuszcz zastępowany jest w nich dodatkami słodzącymi – cukrem lub aspartamem. Substancje te, trawione wstępnie już w jamie ustnej, rozkładają się do tłuszczu. Poza tym, cukry dodają produktowi kaloryczności.

2. Płatki śniadaniowe wspomagają odchudzanie

Owładnięci obsesją szczupłej sylwetki sięgamy po reklamowane płatki „fit”. Dzięki nim powinniśmy nie tylko schudnąć, ale też ograniczyć spożycie cukru. Jak jest naprawdę? Płatki wprawdzie dostarczają wielu zbóż, co bez wątpienia ma pozytywny wpływ na organizm. Niestety, zazwyczaj zawierają dodatki w postaci kandyzowanych owoców, a do smaku dosładzane są cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym. Etykieta mówi: „Bez dodatku cukru”? Tym gorzej, w takim razie zawierają słodzik.

3. Świeże warzywa lepsze niż mrożone

Spożywane od razu po zerwaniu – tak. Im dłużej jednak leżą na półce w markecie, tym więcej witamin tracą. Mrożeniu poddawane są warzywa zebrane najwyżej kilka godzin wcześniej. W połączeniu z nowoczesnymi technologiami mrożenia, zapewnia to zachowanie większości witamin i wartości odżywczych.

4. Mleko chroni przed osteoporozą

Mleko zawiera bardzo duże ilości łatwo przyswajalnego wapnia. Niestety, tylko dla dzieci. Dorosły człowiek łatwiej przyswaja wapń z fermentowanych produktów mlecznych – jogurtów i kefirów. Ponadto coraz więcej ludzi zapada na alergie, problemy trawienne oraz zakwaszenie organizmu, będące wynikiem wieloletniego spożywania mleka krowiego. Winą za to obarcza się białka mleka – laktozę i kazeinę. Jako odpowiedź na te problemy wielu z nas zastępuje mleko krowie przetworami sojowymi. Co prowadzi nas do mitu numer 5.

5. Soja i jej przetwory jako zdrowy zamiennik

Soja jest bardzo popularna w diecie wegetariańskiej jako zastępcze źródło białka zwierzęcego. Swego czasu niezmiernie popularna, ostatnio nieco traci zwolenników. Prowadzone przez naukowców badania wykazały bowiem, że podczas trawienia soi powstają substancje podobne do rakotwórczych. Zawarte w niej fitoestrogeny zwiększają natomiast ryzyko wystąpienia bezpłodności, chorób tarczycy oraz nowotworów. Naukowcy podejrzewają ponadto, że fitoestrogeny zmieniają, a nawet uszkadzają materiał genetyczny.

6. Suszone owoce jako zdrowa przekąska

Polecane są często osobom stosującym diety odchudzające jako zamiennik słodyczy. Okazuje się jednak, że zawierają tyle samo cukru, co świeże owoce. Co ciekawe, zjadamy ich jednorazowo więcej niż surowych, a więc dostarczamy organizmowi więcej kalorii. Dlaczego tak się dzieje? Pozbawione wody nie wydymają żołądka, dzięki czemu później dociera do nas uczucie sytości.

7. Czekolada jest niezdrowa

Oczywiście spożywana w nadmiernych ilościach dostarcza bardzo dużo cukru i tłuszczu. Z pewnością nie odbije się to korzystnie na naszym zdrowiu. Czekolada zawiera jednak wspomagające pamięć lecytynę i magnez. Jest również bogatym źródłem cynku i selenu, które zwiększają wydzielanie endorfin. Używane do jej produkcji kakao obfituje w substancje przeciwutleniające. Wybierajmy czekolady z jak największą zawartością kakao – są najzdrowsze.

8. Ciemne pieczywo jest zdrowsze

Wbrew pozorom ciemne i jasne pieczywo wypieka się często z tej samej mąki – mocno oczyszczonej mąki pszennej. Zawiera jedynie więcej karmelu, który nadaje mu ciemną barwę. Zdecydowanie zdrowsze jest pieczywo z mąki razowej. Jest ona bogata w błonnik i witaminy z grupy B – dlatego warto zawsze sprawdzać skład chleba, który kupujemy.

9. Kiełki i pestki można jeść w nieograniczonych ilościach

Pestki dyni, słonecznika oraz kiełki są bardzo zdrowe. Zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych, mających korzystny wpływ na nasz organizm. Niestety, niewielu z nas wie, jak bardzo są kaloryczne. Według dietetyków nie powinniśmy spożywać ich więcej niż 25 g dziennie. Taka ilość dostarcza około 150 kalorii.

10. Sery wegetariańskie są mniej tuczące od mlecznych

Sery wegetariańskie (np. tofu) są idealnym zamiennikiem dla ludzi, którzy nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego. W przypadku wspomnianej już wcześniej nietolerancji mleka krowiego, sprawdzą się doskonale. Pamiętajmy jednak, że są równie tłuste i kaloryczne, co produkty mleczne.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *