Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Żywność wysoko przetworzona – warto z niej zrezygnować

Zywnosc wysoko przetworzona

Trudno wyobrazić sobie dziś funkcjonowanie przeciętnej polskiej kuchni bez sięgania po tzw. produkty wysoko przetworzone. Producenci żywności wręcz zasypują domowe półki taką żywnością, oferując na śniadanie płatki śniadaniowe polane jogurtem owocowym de facto bez owoców, na obiad gotowe danie wyciągnięte prosto z zimnej zamrażarki, a na kolację szereg smakowitych i szybkich przekąsek. W tak niezdrowy sposób odżywia się wielu Polaków. I trudno się dziwić – pęd życia sprawia, że ludzie zwyczajnie nie mają czasu na pichcenie w kuchni.

Żywność wysoko przetworzona to żywność poddana procesom obróbki przemysłowej, w trakcie której dodawane są: cukier, sól, tłuszcz, konserwanty, wzmacniacze smaku i zapachu, barwniki, emulgatory, przeciwutleniacze i inne. Żywność wysoko przetworzona dzięki zawartości odpowiednich substancji chemicznych ładniej wygląda, intensywniej pachnie, mocniej smakuje, ma idealną konsystencję i dłuższy termin sugerowanego spożycia. Jednak wysoka zawartość całej chemii użytej w procesie przetwarzania produktów jest szkodliwa dla organizmu. Stare powiedzenie głosi: „ Jesteś tym, co jesz”. Według analityków, rocznie zjadamy blisko 2 kilogramy szkodliwych substancji dodawanych do żywności.

W procesie przygotowywania posiłków trudno obyć się bez poddawania żywności jakiejkolwiek obróbce. Nasi przodkowie już dawno znali naturalne metody przetwarzania żywności, tj. suszenie, kiszenie, pieczenie czy gotowanie. Naturalne produkty poddane takim procesom są zdrowe, łatwiejsze do przetrawienia i pożywniejsze, często z długim terminem przydatności.

Wysokie współczynniki popytu i podaży doprowadziły do powstania wielu przedsiębiorstw, zajmujących się produkcją żywności na skalę masową. Liczy się przede wszystkim ilość wytworzonego pokarmu, jakość spada na drugi plan. Dietetycy nie mają wątpliwości – na skutek złego odżywiania się organizm człowieka jest wyniszczany. Spada naturalna odporność, pojawiają się ciężkie uczulenia i alergie, w tym także skórne, na skutek których należy znacznie ograniczyć spożywanie określonych produktów lub całkowicie wyeliminować je z diety. Poważnym problemem jest kwestia tycia i nadwagi, która coraz częściej dotyka dzieci. Wszystko przez zawarty w produktach cukier i kalorie.

Ogromnym problemem są choroby powstałe na skutek wysokiej zawartości szkodliwych substancji w pożywieniu, m.in. refluks żołądkowy czy celiakia (nadwrażliwość na gluten), na które ciągle zapada wiele osób. Te choroby powodują znaczne ograniczenie diety, co skutkuje niemożliwością sięgania po ulubione dotychczas produkty. Związki chemiczne zawarte w pożywieniu powodują wzrost szkodliwych substancji toksycznych, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla zdrowia. Doprowadzają do astmy, migreny, bólów żołądka i  innych. Lista dolegliwości jest długa, ale jedno jest pewne – nadmierne obecnie spożywanie produktów wysoko przetworzonych doprowadziło do powstania chorób cywilizacyjnych.

Wybierając produkty ze sklepowej półki warto zapoznać się z ich składem. Na pierwszym miejscu producenci zawsze umieszczają te składniki, których zawartość jest największa. Prym wiedzie cukier – jeśli jest na 1, 2 lub 3 miejscu listy składników, lepiej odłożyć go z powrotem. Warto również szukać właściwej nazwy produktu – „śmietankowe” wcale nie oznacza masła. Należy zwrócić uwagę na popularne „E”, czyli wszelkiej maści konserwanty, barwniki, przeciwutleniacze, emulgatory i wzmacniacze smaku oraz preparaty zastępujące cukier. Nie wszystkie są szkodliwe, ale spożywane regularnie i w dużych ilościach stają się niebezpieczne. Zasada jest prosta – im mniej „E” w składzie, tym zdrowiej. Warto sięgać po produkty z certyfikatem ekologicznym lub z tzw. pewnego źródła.

Najlepszym rozwiązaniem jest sięganie po naturalne zamienniki produktów wysoko przetworzonych.

Oto lista najpopularniejszych produktów wysoko przetworzonych:

  • cola,
  • herbata rozpuszczalna,
  • kakao rozpuszczalne,
  • syropy owocowe,
  • napoje gazowane,
  • chipsy i słone przekąski,
  • chrupkie płatki śniadaniowe,
  • jogurt owocowy,
  • wysoko przetworzone wędliny czy parówki,
  • kisiel i budyń w proszku,
  • wszystkie produkty typu instant,
  • kostki rosołowe,
  • przyprawa w płynie,
  • gotowe sosy sałatkowe,
  • mieszanki przypraw,
  • słodycze, batony musli itp.

2 komentarze do “Żywność wysoko przetworzona – warto z niej zrezygnować”

  1. krystyna pisze:

    mam 38 lat, raka, biorę chemię i mam 1000 zl.dochodu ,co mam jeśc jaką dietę stosować skoro wszystko jest wysoko przetworzone , co jeśc aby mi nie zaszkodziło,w dzisiejszych czasach producenci myslą tylko o pieniądzach nie o ludziach,jestem załamana wiedząc co mi grozi i czy zdołam pokonać tego potwora

    • grażyna pisze:

      ja piłam soki jabłkowe ,burakowe i marchewkowe do 3 litrów dziennie , warzywa różne gotowane i lekko podsmazone i duszone ,same i z kasze jaglana i gryczaną ciemne pieczywo sobie pieczone z mąki razowej żytniej kupionej z piekarni , czasami drobiowe mięso piersi. Pozdrawiam ciężko jest choremu żyć .

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *