Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Wachlarz właściwości witaminy B

Witamina B

Witamina B występuje pod wieloma postaciami, dzięki czemu jej właściwości prozdrowotne są większe niż pozostałych witamin.

  • Jako witamina B1 (tiamina) korzystnie wpływa przede wszystkim na produkcję czerwonych krwinek, a także pozytywnie wpływa na serce i mięśnie. Znajdziemy ją w warzywach strączkowych, rybach, drożdżach, jajach.
  • Witamina B2 (ryboflawina) chroni przed anemią, zapobiega łamaniu się paznokci oraz wypadaniu włosów, a także dba o gardło i krtań. Występuje ona w kiełkach, drożdżach, jajach i mięsie.
  • Witamina B3, czyli niacyna odpowiada za wzrost i prawidłowy rozwój organizmu, obniża cholesterol we krwi oraz reguluje poziom cukru. Zawierają ją takie produkty spożywcze jak ryby, drób, jaja, ryż, warzywa liściaste oraz produkty mleczne.
  • Dzięki witaminie B5 (kwasowi pantotenowemu) na urodzie zyskają włosy i skóra, a odporność – podniesie się. Wpłynie ona pozytywnie również na układ nerwowy. Znajdziemy ją w płatkach owsianych, jajach, ziemniakach, marchewce, wieprzowinie, wołowinie i szpinaku.
  • Właściwości prozdrowotne witaminy B6 (pirydoksyny) obejmują głównie ochronę układu nerwowego, a także zapobieganie skurczom mięśni, chorobom serca i zawałom. Bierze ona też udział w produkcji czerwonych i białych krwinek. Jej źródłem są groch, fasola, kapusta, kiełki, ryby, kasza gryczana, banany, orzechy, drób.
  • Witamina B7, czyli biotyna stanowi świetne źródło energii, które znajdziemy w jajach, drożdżach, czerwonym mięsie, grochu, cebuli i szpinaku. Ponadto wzmacnia ona organizm oraz poprawia wygląd skóry, włosów.
  • Słynny kwas foliowy to witamina B9, która jest bardzo ważna dla kobiet w ciąż, gdyż zapobiega ona uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u płodu i anemii, pomaga w produkcji czerwonych oraz białych krwinek i poprawia wygląd skóry oraz jakość nasienia, a także podnosi samopoczucie. Występuje w zielonych warzywach liściastych, produktach mlecznych, wątrobie, bananach i orzechach.
  • Za pomocą dostarczania organizmowi witaminy B12 (kobalaminy) poprawimy funkcjonowanie układu nerwowego, a także pamięć. Działa ona również krwiotwórczo. Jej źródłem są produkty odzwierzęce: ryby, jaja, mięso i produkty mleczne.

Witaminy z grupy B różnią się między sobą numerem w szeregu, choć cel mają wspólny – usprawnienie działania układu nerwowego. Uczestniczą one także w procesach metabolicznych, łagodzą stres, poprawiają pamięć i koncentrację, regulują pracę układu trawiennego oraz wzmacniają odporność.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *