Uwaga, sezon grypowy

Uwaga, sezon grypowy
fot. Subbotina Anna/bigstockphoto.com

Jesień. To czas, który może być równie piękny, co uciążliwy. Bajeczne kolory drzew, opadające lekko liście i sezon na dynie – to niepodważalne zalety tego okresu w roku. Niestety, oprócz niewątpliwych atutów jesieni, jest też kilka wad, o których nie da się nie napisać. Osłabienie, gorączka, bóle mięśni – brzmi znajomo? Dwa słowa – sezon grypowy. Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby odeprzeć atak wirusa. Jakich?

Szczepienia

To dobrodziejstwo XXI wieku. Choć wielu podważa ich skuteczność, a nawet zarzuca im niebezpieczne działanie na organizm człowieka, to jednak prawda jest taka, że wielu ludzi zawdzięcza im poprawę odporności. Szczepienia na grypę ograniczają ryzyko zachorowania na tę paskudną chorobę nawet w 70%! Poleca się je nawet kobietom, które noszą dziecko pod sercem, po konsultacji z lekarzem. Dzięki temu mogą uniknąć zakażenia w ciąży, a zatem możliwych, niebezpiecznych, powikłań i złego samopoczucia (które trudno leczyć, ze względu na ograniczoną możliwość spożywania leków).

Mycie i dezynfekcja rąk

Nic tak nie chroni przez wirusami i bakteriami jak, uwaga… mydło! A choć, w dobie pandemii, każdy już o tym słyszał to być może nie każdy wie, że nie sam środek myjący, ale również sposób mycia rąk się liczy! Przede wszystkim powinno się to robić przez minimum 30 sekund i rozprowadzić mydło na całej powierzchni dłoni – również pod paznokciami (warto podrapać delikatnie namydloną rękę, by środek dostał się po paznokcia). Natomiast oprócz zwykłego, standardowego mycia rąk, dobrze jest nosić ze sobą również środki dezynfekujące i używać ich jak najczęściej. Wówczas jednak powinno się używać kremów, gdyż owe płyny zazwyczaj bazują na alkoholu, który mocno wysusza skórę.

Dieta i suplementacja

To, że stosowanie zbilansowanej diety wzmacnia odporność, nie jest żadną tajemnicą. Zdrowy, zadbany organizm to silny organizm. Dlatego warto zwracać uwagę na to, co się spożywa. Ograniczenie żywności typu fast food, białego cukru, słodzonych napojów – to podstawa. Warto natomiast wprowadzić do diety owoce i warzywa bogate w witaminę C, D, fitoncydy, kwas mlekowy, nienasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo, by poprawić odporność, można zażywać suplementy diety takie jak witaminę C 1000, witaminę D3 (szczególnie w okresie jesienno-zimowym), kolagen, tran. Zbawienne działanie wykazują również przyprawy, takie jak kurkuma, imbir, cynamon czy curry.

Woda, woda, woda

Picie dużej ilości wody jest bardzo istotne, również w kwestii wzmacniania odporności. Ale warto pamiętać również o tym, aby odpowiednio nawilżać powietrze w pomieszczeniach, w których spędza się dużo czasu! Wilgotność powinna wynosić od 40 do 60%. Taki poziom nawilżenia poprawia samopoczucie, wzmacnia odporność i jest zbawienny dla alergików. Najpopularniejszym sposobem na to, by wilgotność powietrza była optymalna, jest używanie nawilżacza powietrza. Osoby, które nie mogą pozwolić sobie na taki sprzęt, powinny jak najczęściej kłaść zmoczony ręcznik na ciepłym kaloryferze.

Wzmacnianie odporności wymaga czasu. To jest proces, dlatego nie warto liczyć na to, że z dnia na dzień organizm nabierze wprawy w walce z drobnoustrojami. Warto jednak zacząć działać już teraz,  by efekty tych działań były widoczne jak najszybciej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *