Soja – mięso z pól Japonii

the soya beans in ceramic bowl

Mięso z pól w Japonii, Królowa wszystkich roślin czy żółty klejnot w Chinach – to tylko niektóre z określeń soi w poszczególnych regionach świata. Ta niezwykle ważna dla zdrowia roślina łączy w sobie wartości odżywcze mięsa z bogactwem mikroelementów roślin. Choć na temat soi krążą sprzeczne opinie, to jedno jest pewne: ma ona pozytywny wpływ na zdrowie kobiet w wieku menopauzalnym, a także wiele innych zalet.

Soja to przede wszystkim pełnowartościowe białko, witaminy z grupy B, składniki mineralne (m.in. miedź, cynk, mangan, potas, żelazo, magnez, fosfor, wapń) i nienasycone kwasy tłuszczowe. Powinni ją spożywać wegetarianie oraz ci, którzy cierpią z powodu miażdżycy, chorób serca, wysokiego ciśnienia krwi lub cholesterolu, a także kobiety w okresie menopauzy. Ponadto mleko sojowe może z powodzeniem zastąpić mleko krowie, co jest istotne np. dla alergików oraz wegan. Zawiera ono mniej wapnia i witaminy D, lecz więcej białka oraz witamin z grupy B.

Soja dla zdrowia

Sojowe białko można porównać do mięsa wołowego (1,5 szklanki mleka sojowego lub 50 g ziaren soi zawiera go tyle samo co 150 g wołowiny). Białko z soi jest zdrowsze niż te pochodzenia zwierzęcego, gdyż nie zawiera ono szkodliwych puryn, czyli związków organicznych, które powodują odkładanie się utrudniających przyswajanie wapnia złogów kwasu moczowego w stawach.

Prozdrowotne właściwości soi:

  • zapobiega osteoporozie, zwiększając gęstość kości,
  • obniża poziom tzw. złego cholesterolu nawet o 20%,
  • dzięki dużej zawartości białka, substancji przeciwutleniających i małej ilości tłuszczu niweluje ryzyko wystąpienia nowotworu głównie piersi, jajników czy szyjki macicy,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby serca,
  • łagodzi objawy menopauzy: nadmierne pocenie się, nerwowość czy uderzenia gorąca (duża zawartość fitoestrogenów, które, działając podobnie jak kobiece hormony, regulują gospodarkę hormonalną organizmu),
  • picie mleka sojowego nie wywołuje alergii u osób nietolerujących laktozy, jak ma to miejsce w przypadku mleka krowiego,
  • duża zawartość błonnika sprawia, że soja zapobiega zaparciom.

Potwierdzeniem prozdrowotnych właściwości soi są mieszkańcy Orientu, którzy od wieków spożywają soję i jej przetwory. Wykazują to liczne badania naukowe. Wszystko zatem wskazuje na to, że tajemnica dobrego stanu zdrowia oraz długowieczności mieszkańców Chin i Japonii tkwi głównie w codziennym spożywaniu tej wyjątkowej rośliny.

Kiedy soja szkodzi

Soję możemy jeść do 50 g dziennie, spożywając ją w nadmiarze możemy trwale upośledzić sobie tarczycę (ze względu na związki chemiczne zwarte w roślinach strączkowych – tioglikozydy). Długotrwałe spożywanie soi w nadmiernych ilościach może doprowadzić do powstania tzw. wola tarczycy, ponieważ zawarte w niej tioglikozydy powodują słabsze wychwytywania jodu przez organizm.

Pamiętajmy, że soja może – podobnie jak nabiał – wywoływać reakcje alergiczne. Objawy nietolerancji na białko sojowe zaobserwowano u dzieci, u których zastosowano leczniczo mleko sojowe. U niektórych z nich wywołało to dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego podobne do tych jak w przypadku nietolerancji laktozy: biegunki, gorączkę, wymioty, utratę apetytu.

Z tego względu należy uważać i spożywać produkty sojowe umiarkowanie oraz wykluczyć odżywki sojowe z diety niemowląt. Ponadto zawarte w soi fitoestrogeny upośledzają plemniki, spowalniając ich ruchliwość oraz prowadząc do zniszczenia ich DNA. Mogą one także odpowiadać za zaburzenia erekcji, co pośrednio upośledza płodność mężczyzn oraz powodować zaburzenia układu rozrodczego i sprzyjać rakowi.

Warto zaznaczyć, iż oleje sojowe tłoczone na zimno nie zawierają fitoestrogenów.

1 Comment

  1. Soja jest jak najbardziej polecana wszystkim tym, którzy stronią od mięsa. Ma niemal tyle samo kalorii, tak samo zaspokaja uczucie głodu, natomiast smakuje nieco inaczej – co nie znaczy, że gorzej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *