Pistacje – zdrowa przekąska

Pistacje
fot. Goncharuk/bigstockphoto.com

Mało kto potrafi oprzeć się zielonym, słonawym, aromatycznym orzeszkom, po które sięgamy niestety dość rzadko, bo nie należą do najtańszych. Pistacje to bomby witaminowe oraz mineralne, które stanowią nie tylko smaczną, ale i zdrową, odżywczą przekąskę.

Swój zielony kolor pistacje zawdzięczają związkowi zwanemu luteiną, zapobiegającemu najczęstszej przyczynie utraty wzroku, czyli zwyrodnieniu plamki żółtej, która ujawnia się po 50 r.ż. Rosną one na niewysokich drzewach, na pograniczu Azji Środkowej i Mniejszej, a także w USA, Włoszech, Francji. Twarda skorupka kryje w sobie orzech o słodkim smaku, który najczęściej wcześniej został uprażony oraz posolony.

1 pistacja to tylko 3 kcal, więc w porównaniu z innymi orzechami to przekąska niskokaloryczna. Garść pistacji zaspokoi głód, a poza tym dostarczy manganu, fosforu, potasu i magnezu. Pistacje są też bogatym źródłem witaminy B6, posiadając jej niemal tyle samo co wątroba wołowa. Już ich niewielka porcja zaspokaja 20% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Oprócz witaminy B6 orzechy te zawierają również tiaminę (15% dziennego zapotrzebowania w garści, jednej porcji), inne witaminy z grupy B (jedna porcja zaspokaja 4% dziennego zapotrzebowania np. na folan oraz biotynę), ryboflawinę, niacynę i kwas pantotenowy (zjedzona garść pistacji zaspokaja 2% dziennego zapotrzebowania).

Według przeprowadzonych badań pistacje zawierają:

  • jedną z najwyższych zawartości błonnika pośród wszystkich orzechów (porcja orzeszków pistacjowych dostarcza nam 3 gramy błonnika pokarmowego, czyli ok. 12% wskazanego dziennego spożycia, więcej niż płatki owsiane czy orzechy włoskie),
  • wysoką zawartość fenoli, dzięki czemu wykazują silne działanie przeciwutleniające,
  • więcej antyoksydantów niż zielona herbata,
  • sporą ilość luteiny i zeaksantyny (jako jedyny orzech), przez co zmniejszają ryzyko zachorowania na zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem (AMD),
  • kwasy tłuszczowe, które wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu LDL i trójglicerydów,
  • spore pokłady witaminy B1 odpowiedzialnej za wspomaganie pracy serca oraz B6, która koi nerwy, obniża ciśnienie krwi, poprawia koncentrację i odporność, zwalcza apatię, bezsenność i depresję,
  • niski indeks glikemiczny,
  • dużo magnezu, potasu, miedzi, kwasu foliowego, wapnia, żelaza, witaminy E, białka, dlatego polecane są głównie anemikom, cukrzykom, rekonwalescentom

Prozdrowotne właściwości pistacji

Pistacje są często wykorzystywane w medycynie ludowej przy leczeniu np. bólu zęba. Ponadto dzięki zawartym w nich kwasom tłuszczowym poleca się je osobom z wysokim poziomem cholesterolu oraz trójglicerydów. Wystarczy spożywać garść pistacji dziennie. Zauważono także, że przyczyniają się one do poprawy stanu naczyń krwionośnych oraz regulują poziom cukru we krwi, co chroni nas przed chorobami serca i niektórymi nowotworami. Jedzenie pistacji może być również doskonałą kuracją odmładzającą. Dzięki jednej z odmian witaminy E (gamma-tokoferolu – „witaminy młodości”) należą one do produktów o największym potencjale antyoksydacyjnym, blokującym wolne rodniki oraz chroniącymi przed zbyt szybkim starzeniem się.

Mało kto wie także o tym, że te słono-słodkie orzeszki wykazują działanie odchudzające. Jak wynika z badań włączenie pistacji do diety sprzyja redukcji masy ciała, ponieważ zawierają najwięcej błonnika spośród wszystkich orzechów, a tym samym poprawiają prawidłową perystaltykę jelit oraz właściwy rytm wypróżnień. Regularne spożywanie tych orzechów ponadto poprawia wzrok, chroni nas przed schorzeniami oczu, zmniejsza ryzyko zachorowania na m.in. raka trzustki, służy zachowaniu zdrowej cery oraz pięknych włosów i paznokci.

Pamiętajmy jednak, aby wybierać te pistacje, które nie zostały poddane obróbce, czyli te niesolone oraz nieprażone. Tylko te mają bowiem najwięcej właściwości prozdrowotnych. Szczególnie jest to istotne dla kobiet w ciąży, które powinny unikać soli, powodującej obrzęki i wzrost ciśnienia tętniczego krwi.

2 Komentarzy

  1. Pani Aleksandro pozdrawiam serdecznie.Chcialabym dowiedziec sie czegos wiecej, Jak poprawic systematycznie pamiec.Mam 58 lat I zauwazam coraz czesciej Pewne braki w koncentracji.Jak jest rada odnosnie odzywiania aby to choc troche usprawnic,jesli w moim wieku jest to jeszcze mozliwe.
    Ciekawe artykuly,
    Milego weekendu, Aurelia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *