Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Picie wody – fakty i mity

Rinderart/bigstockphoto.com

Woda daje początek wszelkiemu życiu na naszej planecie. Jest ona rozpuszczalnikiem substancji odżywczych, umożliwia chłodzenie organizmu i orzeźwia w czasie upałów. Jednak nie wszystkie opinie na temat picia wody są prawdziwe.

Pogląd, że powinno się pić 2 l wody dziennie

Według badań przeciętny Polak wypija prawie 80 butelek „kupnej” wody każdego roku, podczas gdy jeszcze dziesięć lat temu piliśmy wody butelkowanej o połowę mniej. Pokazuje to, jak głęboko zakorzenił się w naszym kraju mit o piciu przynajmniej dwóch litrów wody dziennie. Tak naprawdę, wody dostarczamy sobie jedząc owoce, warzywa (składają się one aż w 70-90% z wody), a także mięso, owoce morza, rybach czy zwykły chleb (30% wody). Oprócz pożywienia wody dostarczają nam również płyny – kawa, herbata, soki, mleko. Warto zatem zrobić sobie mały bilans, który najprawdopodobniej wykaże, że wcale nie musimy wypijać na siłę tych dodatkowych dwóch litrów wody dziennie, o których słyszymy głównie w reklamach notabene wody butelkowanej.

Woda to konieczność w każdej diecie odchudzającej i „głodówce”

Nieprawdą jest to, że woda posiada jakieś cudowne właściwości odchudzające. Jeżeli ktoś zdecyduje się na dietę, to musi uważać na ilość spożywanych kalorii i zawsze wtedy lepiej jest wybrać czystą wodę zamiast np. słodzonych napojów. Niestety jednak zwiększenie ilości wypijanej wody nie pomoże nam w diecie, jeśli nie rezygnujemy ze słodkich napojów. Duże spożycie czystej wody owszem napełni nam żołądek, lecz ten stan szybko minie.

Nie zaleca się także głodówek polegających zrezygnowaniu z jedzenia przez kilka dni i piciu samej wody. Nie poprawi to stanu naszego organizmu, a tym bardziej nie naprawi wieloletnich błędów żywieniowych.

Im więcej pijemy wody, tym lepiej

Nadmiar czegokolwiek zawsze szkodzi, podobnie jest z wodą. Picie dodatkowych dwóch litrów wody dziennie, uzupełnianie jej „na zapas”, może spowodować zatrucie wodne – przewodnienie hipotoniczne. W takich przypadkach może nawet dojść do powstania obrzęku mózgu, gdyż nasze płyny fizjologiczne są wówczas mocno rozcieńczone, a tym samym spada nam poziom elektrolitów. Wodę należy pić zawsze małymi łyczkami, nie zaś szklankami. Jeśli nie ma upałów, a my nie uprawiamy sportu, to nie pijmy „na siłę” tych dodatkowych ilości wody.

Nie wolno pić wody podczas posiłku

Nie jest prawdą, że popijanie wody w trakcie posiłków powoduje rozcieńczenie soków żołądkowych, które utrudnia trawienie. Picie wody podczas jedzenia powoduje lepsze nawilżenie pokarmów, a tym samym- ułatwia połykanie i dostępność enzymów trawiennych.

Dzieci szybciej tracą wodę

Organizm małego dziecka traci więcej wody niż dorosły w bardzo krótkim czasie. Do takich sytuacji dochodzi, gdy maluch został za ciepło ubrany, ma wymioty, gorączkę, biegunkę. Odwodnione dziecko na początku jest osowiałe, śpiące. Niestety jego stan szybko się pogarsza i należy je wtedy nawet budzić, aby regularnie dostarczać mu wody.

Jeden komentarz do “Picie wody – fakty i mity”

  1. WiecejMeskosci napisał(a):

    Do picia wody należy podejść jak do diety, czyli wszystko z głową. Zasada, która powinniśmy się kierować to wypijać jej tyle, żeby nie czuć pragnienia.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *