Mleczko kokosowe

Mleczko kokosowe
Mleko kokosowe
fot. nata_vkusidey/bigstockphoto.com

Mleczko kokosowe znane jest przede wszystkim jako alternatywa dla mleka krowiego, które szkodzi osobom z nietolerancją laktozy. To aksamitne, tłuste mleko o egzotycznym aromacie warto wykorzystywać nie tylko w kuchni, ale również jako środek kosmetyczny, gdyż to prawdziwa bomba mineralna i witaminowa. Mleczko kokosowe posiada sporo właściwości prozdrowotnych – m.in. znakomicie wpływa ono na rozwój mózgu małych dzieci i wzmacnia odporność. Mogą je też śmiało pić osoby z nietolerancją cukru mlecznego i te, będące na diecie wegańskiej.

Jeśli cierpimy z powodu nietolerancji laktozy i oprócz mleka sfermentowanego, czyli kefiru, jogurtu czy maślanki, chcemy także włączyć do diety i inny substytut mleka, warto sięgnąć po dobrze znane kuchni tajskiej oraz indyjskiej – mleczko kokosowe. Napój ten w Azji Południowo-Wschodniej nazywany jest złotym środkiem leczniczym. Posiada on bowiem dużo wapnia, żelaza, magnezu, potasu, manganu, sodu i fosforu. Ponadto jest bogatym źródłem witamin (C, K oraz kompleks witamin z grupy B), aminokwasów, zdrowych tłuszczy: stearynowego, linolenowego, laurynowego i kaprylowego, przeciwutleniaczy, błonnika oraz białka. Nie zawiera cholesterolu i świetnie nadaje się jako napój izotoniczny po intensywnym treningu.

Mleko kokosowe jest bakteriobójcze, wirusobójcze oraz grzybobójcze. Dlatego powinny je stosować osoby cierpiące na trądzik bądź częste infekcje i zapalenia.

Kwasy tłuszczowe o nazwie MCT z mleka kokosowego są spalane szybciej od innych rodzajów kwasów tłuszczowych i mniej tuczą. Są one także szczególnie korzystne dla zapewnienia energii do wątroby, węzłów chłonnych i samych komórek tłuszczowych. Zatem jeśli chcemy schudnąć – pijmy 1/4 szklanki mleczka kokosowego dziennie.

Jakie korzyści zdrowotne płyną z picia mleka kokosowego?

Przede wszystkim uodparniamy się, chudniemy, minimalizujemy ryzyko chorób serca przez zmniejszenie oraz stabilizację poziomów triglicerydów i cholesterolu, stabilizujemy ciśnienie krwi, budujemy mięśnie, koimy nerwy, oczyszczamy organizm z wolnych rodników i łagodzimy zapalenia stawów, spowalniamy proces starzenia, stabilizujemy poziom glukozy i przyspieszamy metabolizmu w organizmie. Zapobiegamy też zapaleniu stawów, niedokrwistości, zaparciom, wrzodom.

Mleko kokosowe jest bardzo tłuste, ale nie należy bać się tego rodzaju tłuszczu, ponieważ jest on zdrowy. Warto tylko pamiętać o tym, że czasem właśnie na tę dużą zawartość tłuszczu mleczko może powodować biegunki. Dlatego też należy włączać je do menu stopniowo, szczególnie w przypadku małego dziecka, obserwując reakcję organizmu.

Nie przejmujmy się, jeśli kupione przez nas mleko rozwarstwia się lub zbryla – jest to bowiem naturalny proces tego produktu i nie ma wpływu na wartość odżywczą. W takim wypadku po otwarciu należy je zmiksować na gładką masę. Jednak kupując mleko kokosowe lepiej wybierać to, które nie zawiera dodatkowych substancji zagęszczających czy konserwujących.

Można je również wykonać samemu:

  • ok. 1 szklanki wiórków kokosowych zalewamy ciepłą wodą na ok. 30 min, następnie przelewamy wszystko do blendera i mielimy. Na końcu tę kokosową masę przelewamy przez gazę, dokładnie odciskając miąższ z płynu. Samodzielnie wytworzone mleczko kokosowe możemy przez ok. 3 dni przechowywać w lodówce.

Mleczko kokosowe można podawać na ciepło, np. z ryżem czy płatkami owsianymi lub na zimno, jako „bita śmietana” do owoców, ciast bądź też jako dodatek zabielający do zup, sosów, curry lub kawy. Niektórzy wypijają mleko kokosowe z puszki niczym napój.

Warto nadmienić, iż mleko kokosowe znajduje zastosowanie również w kosmetyce. Poprawia ono wygląd skóry, włosów i paznokci, regeneruje tkanki oraz pozwala na zachowanie młodego wyglądu. Można je wcierać bezpośrednio w skórę jak krem, dodawać do kąpieli albo wymieszać z szamponem i umyć nim włosy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *