Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Koktajle owocowo-warzywne

Koktajl owocowo-warzywny

fot. pilipphoto/bigstockphoto.com

Już od dłuższego czasu można zauważyć nowy trend w diecie Polek i Polaków, którzy chcą być fit. Na pierwszym miejscu stawiają oni tzw. smoothies, czyli zblendowane na gładko owoce bądź warzywa z dodatkiem jakiegoś płynu (np. kefiru, wody, ziołowej herbaty, soku). Wypicie takiej bomby witaminowej w postaci koktajlu warzywno-owocowego to najszybszy sposób na dostarczenie organizmowi przeciwutleniaczy i składników odżywczych.

Poza tym tego rodzaju napój syci na długo, a zatem nie mamy ochoty podjadać, oraz zawiera sporo błonnika, więc przyspiesza nam także przemianę materii. Tzw. smoothie pity regularnie poprawi również stan cery, uzupełni niedobór witamin i wzmocni siły witalne. Ponadto oczyści organizm ze szkodliwych substancji, zapobiegnie lub zwalczy istniejące infekcje bakteryjne, głównie w obrębie układu pokarmowego, a także usprawni pracę żołądka i jelit.

Najlepsze, czyli najzdrowsze koktajle to te przygotowywane na bazie zielonych warzyw i owoców. Czasem nazywa się je również „zielonym eliksirem życia, młodości”, gdyż zawierają mnóstwo flawonoidów, chlorofilu, przeciwutleniaczy, enzymów, magnezu, żelaza, potasu, fosforu, prowitaminę A, witamin z grupy B oraz witamin C, E i K, a także białka. Koktajle owocowo-warzywne są lekkostrawne i zawierają dużo błonnika. Przygotowując je, warto zachować proporcję: 60% owoców + 40% warzyw, najlepiej zielonych, takich jak: szpinak, jarmuż, szczaw, pietruszka, rukola, brokuł. Do tego dolewamy nieco wody, napoju mlecznego lub herbaty i wszystko blendujemy bądź miksujemy. Dobrze dodawać do koktajlu owoce, które nadadzą im kremową konsystencję: mango, awokado, banana, truskawki, różne ziarna, płatki, orzechy, sezam, pestki dyni, oleje, np. lniany, mleczko kokosowe, a także doprawiać je miodem, imbirem, cynamonem, wanilią, cytryną.

Idealnymi proporcjami do zrobienia smoothie są:

  • baza koktajlu, czyli około 1 szklanki płynu,
  • 1-2 szklanki warzyw,
  • surowy owoc lub garść suszonych bądź mrożonych owoców,
  • źródło zdrowych tłuszczów, czyli olej lniany, mak, sezam, orzechy, awokado, pestki dyni,
  • dodatek, np. do dosłodzenia koktajlu.

Dobierając składniki trzeba kierować się nie tylko swoimi upodobaniami smakowymi, ale głównie – sezonowością warzyw oraz owoców.

Zrobiony własnoręcznie koktajl owocowo-warzywny uwalnia składniki odżywcze wolniej niż sam sok owocowy lub warzywny, a także na dłużej daje uczucie sytości. Warto go pić codziennie, nawet po kilka razy. Przygotowanie tych płynnych lub półpłynnych przekąsek z warzyw i owoców zajmuje niewiele czasu, wystarczy mieć blender albo robot kuchenny.

Koktajle warzywno-owocowe, szczególnie te zielone, pomagają też w odchudzaniu i stanowią idealny sposób na wzbogacenie swego codziennego jadłospisu o niezbędne składniki pokarmowe. Dobrze skomponowana dieta oparta na koktajlach to sposób na szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów, usprawnienie trawienia, pozbycie się nadmiaru wody z organizmu, poprawienie stanu włosów, skóry i paznokci, a także dodanie sobie energii. Zmiksowane warzywa i owoce pozwalają bowiem na pozbycie się toksyn z organizmu, jednocześnie dostarczając nam wielu witamin oraz składników mineralnych. Tym samym zapewniamy sobie nawilżanie ”od wewnątrz”, pomagamy w skutecznej walce z cellulitem, chronimy przed procesem starzenia się i zapewniamy młody wygląd na dłużej.

Pierwsze efekty można zauważyć już po pierwszym tygodniu picia tych „eliksirów młodości”. Nie pozostaje nam nic innego, jak zainwestować w blender lub robot kuchenny i pić koktajle na zdrowie!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *