Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna

fot. sierpniowka/bigstockphoto.com

Kasze stanowią w polskim menu nieodzowny dodatek m.in. do mięsa, gołąbków i krupniku. Oprócz walorów smakowych, posiadają też wiele właściwości prozdrowotnych. Jedną z częściej wybieranych przez nas kasz jest kasza jęczmienna. Produkt ten pomoże nam nie tylko zwalczyć zaparcia, biegunki czy niedokrwistość, ale również obniży nam poziom cholesterolu we krwi i poprawi koncentrację.

Kaszę jęczmienną wytwarza się z ziaren jęczmienia – szarego zboża, będącego podstawą produkcji słodu jęczmiennego oraz pasz dla zwierząt. Ze względu na rozdrobnienie dzielimy ją na:

  • pęczak (ziarna jęczmienia pozbawione tylko łuski),
  • kaszę wiejską (połamany pęczak),
  • kaszę perłową (rozdrobniony i wypolerowany pęczak).

Najzdrowszą wersją kaszy jęczmiennej jest oczywiście ten pierwszy, najmniej przetworzony rodzaj, czyli pęczak. Dla osób, będących na lekkostrawnej diecie polecana jest natomiast kasza perłowa.

Warto wiedzieć, że kasza ta dzięki dużej zawartości skrobi stanowi idealny produkt dla osób prowadzących aktywny tryb życia, gdyż powoli zamienia skrobię w glukozę, nie tylko pobudzając do pracy wszystkie komórki ciała, ale zapewniając też organizmowi energię na długi czas.

Kasza jęczmienna jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy K, E i PP, a także cynku, krzemu, potasu, żelaza, wapnia, miedzi i manganu. Spośród wszystkich kasz może się poszczycić największą zawartością witaminy K. Wyróżnia ją także większa ilość wapnia istotnego nie tylko dla zachowania dobrej kondycji kości i zębów, ale również dla poprawnej pracy mięśni. Kolejny atut kaszy jęczmiennej to duża zawartość minerałów (potasu, żelaza, cynku), odpowiadających za witalność oraz sprawność fizyczną.

Polecana jest osobom prowadzącym mało aktywny, lecz stresogenny tryb życia. Powinny ją często spożywać również osoby po leczeniu przeciwnowotworowym, mające wysokie stężenie cholesterolu we krwi, chorobę niedokrwienną serca, miażdżycę oraz te ze stanem zapalnym jelita grubego, chore na zespół jelita wrażliwego lub na nieżyt żołądkowo-jelitowy, po operacji jelita, z upośledzoną odpornością i kobiety w ciąży bądź matki karmiące.

Właściwości prozdrowotne kaszy jęczmiennej

  • poprawia perystaltykę jelit, a tym samym zapobiega magazynowaniu się treści pokarmowej w jelitach i żołądku oraz pomaga w odchudzaniu,
  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • wspomaga pracę układu krwionośnego oraz nerwowego,
  • wspomaga krzepliwość krwi,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu pokarmowego,
  • zapobiega siniakom, zatorom, zakrzepom, żylakom (szczególnie w połączeniu z zielonymi warzywami, takimi jak brokuły, szpinak, brukselka),
  • wzmacnia budowę ścian naczyń krwionośnych,
  • poprawia koncentrację, pamięć,
  • pozytywnie wpływa na kondycję włosów, skóry, paznokci,
  • pomaga w walce z niedokrwistością i depresją,
  • likwiduje objawy stresu, zmęczenia,
  • pomaga przy bolesnym oddawaniu moczu,
  • usuwa zbędne metabolity z organizmu, łagodnie go oczyszczając,
  • pozytywnie wpływa na pęcherzyk żółciowy,
  • poprawia laktację,
  • działa przeciwwirusowo i przeciwnowotworowo.

Należy pamiętać, że jęczmień jest zbożem zawierającym gluten i nie powinni go jeść alergicy oraz osoby chorujące na celiakię.

Wybierając kaszę jęczmienną w sklepie, warto unikać kasz z torebek, gdyż zostają one poddawane dodatkowej obróbce, co też pozbawia ich części witamin i minerałów. Gotujemy ją 20-30 minut pod przykryciem, zalewając wodą w proporcji 3:2 (w garnku powinno być o 1/3 więcej wody niż kaszy). Stanowi ona idealny dodatek do dań mięsnych i wegetariańskich, będąc nieodzownym składnikiem krupniku czy też pieczeni rzymskiej.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *