Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Kasza bulgur

Kasza bulgur

Obecnie coraz częściej w kulinarnym świecie wskazuje się na dobrodziejstwo kasz i ich wyższość nad ziemniakami, makaronami czy też ryżem. Pewne jest jeżeli chcemy być zdrowi, szczupli i czuć się dobrze – kasza w diecie zwiększy na to szanse. Ostatnio w kuchniach najlepszych fachowców w Europie furorę robi kasza bulgur – określana jako pszenica po arabsku.

To jedna z najstarszych kasz, wytwarzana od tysięcy lat, w krajach Bliskiego Wschodu. Archeologowie z Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach odkryli jej ślady na terenie dzisiejszej Bułgarii w naczyniach sprzed prawie 8 tysięcy lat. Stosowana powszechnie w krajach Półwyspu Arabskiego, Maghrebu i w Turcji.

Czym jest bulgur?

Uzyskuje się ją z twardej pszenicy durum. Ziarna zboża poddawane są obróbce: najpierw gotowaniu, potem suszeniu, a następnie rozdrabnianiu w celu usunięcia otrąb i zarodków pszennych. Tak powstaje bulgur, rodzaj drobnej jasnej kaszki (przypominającej kuskus). Charakteryzuje się ona żółto-brązowym kolorem o lekko orzechowym smaku i zapachu. Występuje w trzech odmianach: drobno-, średnio- i gruboziarnistej. Bulgur dodawana jest praktycznie do każdej potrawy (przystawek, sałatek, zup, dań głównych oraz deserów). Stosowana jest jako zamiennik ryżu czy kuskusu. Na polskich stołach pojawia się bardzo rzadko.

Prozdrowotne właściwości kaszy bulgur

Kasza bulgur charakteryzuje się dużą zawartością białka i niewielką ilością tłuszczów. Ma niski indeks glikemiczny (IG) – 46, nie powoduje nagłych skoków insuliny, a po spożyciu na długo utrzymuje uczucie sytości. Przeprowadzone badania na Uniwersytecie Kuopio w Finlandii dowiodły, że kasza bulgur posiada właściwości pobudzające kurczenie się komórek tłuszczowych. Jest produktem wyróżnionym przez naukowców. Pół szklanki tej tureckiej pszenicy zawiera więcej błonnika i mniej kalorii niż inne produkty zbożowe (zawiera dwa razy więcej błonnika niż brązowy ryż), przez co wpływa na regulację trawienia, zapobiega zaparciom, a nawet nowotworom okrężnicy. Nie powoduje wzdęć. Wskazana jest dla osób dbających o linię, diabetyków, a przede wszystkim dla dzieci. Dzięki zawartości witamin z grupy B, kwasu foliowego oraz magnezu, żelaza i fosforu wskazana jest w diecie kobiet w ciąży i karmiących piersią. Ponadto zawiera chrom, odpowiedzialny za apetyt na słodycze.

Bulgur można kupić w niektórych supermarketach oraz sklepach ze zdrową żywnością. W opinii wielu specjalistów, dobrze znających ten produkt, dietetyków z krajów arabskich, bulgur to jedna z najzdrowszych kasz na świecie. Wartość odżywcza kaszy bulgur (w 100g):

  • 360 kcal,
  • 12 g błonnika,
  • białko 12,5 g,
  • węglowodany 78,1 g,
  • tłuszcze 1 g.

 

Jak przygotować kaszę bulgur?

Kaszę należy wrzucić do wrzącej, lekko osolonej wody. Proporcje płynu i kaszy, a także czas gotowania uzależniony jest od wielkości ziaren. W przypadku grubego bulguru na szklankę kaszy należy wziąć 2 szklanki wody i gotować ok. 6-8 min. Drobną kaszę zalać 1,5 szklanki wrzątku i pozostawić pod przykryciem na 20 minut, aż wchłonie cały płyn i następnie zamieszać widelcem, w celu rozdzielenia ziarenek. Na śniadanie kasza z ciepłym mlekiem, miodem i owocami jest doskonałym, pożywnym posiłkiem. Jest wspaniałym dodatkiem do sałatek warzywnych i zup. Delikatną, dietetyczną sałatkę z drobnej kaszki z papryką, cebulą, pomidorami i natką pietruszki, przyprawioną sokiem z cytryny, solą i pieprzem można potraktować jako niskokaloryczną kolację. Używa się jej także do zagęszczania zup. Natomiast grubo mielony bulgur podaje się z potrawami mięsnymi: do gulaszu, mielonego mięsa czy kebabu. W tej kompozycji z dodatkiem warzyw jest sycącym, łatwostrawnym posiłkiem.

11 komentarzy do “Kasza bulgur”

  1. pozycjonowanie stron napisał(a):

    A gdzie bez trudu kupię taką kaszę? Skusiłbym się. Obawiam się tylko, że będę miał poważne problemy z zakupem. Na co dzień staram się aby w mojej diecie były obecne wyłącznie produkty o niskim indeksie glikemicznym.

  2. engram napisał(a):

    kasza bulgur, czyli pszenica, a konkretnie mutant pszeniczny z lat 60ych ubiegłego wieku, z dodatkowym alergennym białkiem w grupie glutenów: nowadebata.pl/2011/10/13/buszujacy-w-pszenicy/

  3. Magda napisał(a):

    A polecacie jakąś konkretnie kaszę? na jednym z for polecali tobio.pl/kasza-bulgur-400g-duplikat-1.html, ale nikt nie powiedział dlaczego… Czy ma znaczenie jaki producent? Może są różne rodzaje takich kasz ?

  4. Asia napisał(a):

    Czy powyzej na zjeciu to faktycznie jest kasza bulgur..? Bo ja robilam ja wczoraj i wygladala jak papka:/ czy sa rodzaje tej kaszy?

    • eknap napisał(a):

      jest kasza bulgur drobro i gruboziarnista. radze poczytac o tym w internecie. inaczej sie je przyzadza

  5. Kaszozjadacz napisał(a):

    Na zdjeciu jest peczak:-) bulgur jest bardzo dobry, ale moim zdanie jaglana to mistrzostwo swiata:-) 🙂

  6. muuooaa napisał(a):

    100 g kaszy ugotowanej czy nie ma tyle kalorii? :d
    Pozdrawiam,

  7. ella napisał(a):

    Na zdjeciu jest bulgur. Na moim talerzu wyglada tak samo.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *