Jak odżywiać się zimą?

Jak odżywiać się zimą?

Sezon zimowy to pora nieskłaniająca do regularnych ćwiczeń czy dbania o kondycję. Ponadto gorszy nastrój spowodowany brakiem słońca najczęściej zażegnywany jest odrobiną czegoś słodkiego. Te wszystkie czynniki sprawiają, że zimą nie tylko tyjemy, ale również częściej chorujemy z powodu braku dostarczania witamin i minerałów. Jak zatem powinno układać się swój jadłospis w sezonie zimowym?

Już z początkiem jesieni nasz organizm przestawia się na większe oszczędzanie energii, co powoduje spalanie mniejszej ilości kalorii oraz odkładanie tkanki tłuszczowej. Kiedy dochodzi do tego brak ruchu i dieta bogata w tłuszcze oraz węglowodany, nasza odporność zaczyna spadać, a my częściej zapadamy na grypę i jesteśmy narażeni na wahania nastrojów oraz zmęczenie. Możemy temu zaradzić przede wszystkim zmianą nawyków żywieniowych w tym czasie.

Zimą należy usprawnić działanie przede wszystkim chroniącego przed wszelkimi infekcjami układu odpornościowego. Pomoże nam w tym dieta oparta na bogatych w witaminy A, C, E, przeciwutleniacze oraz minerały warzywach i owocach (marchew, kapusta, buraki, cebula, papryka, jabłka, gruszki i wszelkie cytrusy).

Zimą warto również spożywać duże ilości białka, obecnego m.in. w mięsie ryb, drobiu, nabiale, a także usprawniającego perystaltykę jelit i dającego poczucie sytości błonnika. Chcąc pozbyć się oznak zimowej depresji, należy jeść produkty bogate w magnez (ryby, migdały, orzechy, produkty razowe). Powinno się natomiast ograniczyć spożywanie węglowodanów prostych zawartych np. w słodyczach i białym pieczywie, które dając nam energię na krótki czas, napędzają tylko nasz apetyt.

Należy również przestrzegać kilku zasad:

  • rano po wstaniu z łóżka trzeba zjeść śniadanie, popijając je ciepłym napojem,
  • w ciągu dnia zjadać 4-5 nie za dużych posiłków (co 2-3 godziny), co też zapewni nam zachowanie równowagi cieplnej,
  • unikać jedzenia słodyczy,
  • włączyć do diety działający bakteriobójczo czosnek, zwany również naturalnym antybiotykiem, a także zwiększyć spożycie jogurtów naturalnych, które wzmacniają odporność,
  • uzupełniać swoją dietę naturalnymi witaminami, zawartymi w sezonowych owocach i warzywach (witamina B – nabiał, kasze, witamina A – ryby, witamina C – cytrusy, cebula, brukselka, witamina E- produkty zbożowe),
  • zwiększyć spożycie ryb, zapewniających nam duże dawki witaminy D oraz zdrowe tłuszcze omega 3, które wzmocnią nas, poprawią samopoczucie i uchronią przed infekcjami czy nadmierną utratą ciepła w niskich temperaturach,
  • posiłki warto doprawiać rozgrzewającymi i łagodzącymi infekcje przyprawami, jak imbir, chili, goździki

Pamiętajmy, że zbilansowana dieta pozwoli nam odzyskać energię, dobre samopoczucie i wspomoże nasz układ odpornościowy, zagrożony głównie w zimowej porze roku. W tym czasie nasza dieta powinna nam zapewniać witaminy i minerały z owoców oraz warzyw (w postaci mrożonej lub kiszonej) i rozgrzewać nas od wewnątrz, np. poprzez spożywanie zup, mięsa ryb, kasz czy innych produktów pełnoziarnistych.

5 Komentarzy

  1. Zazwyczaj pamięta się o wszystkich witaminach z wyjątkiem witaminy D, która jest tak ważna w naszym organizmie. Ja staram się ją uzupełniać przyjmując codziennie tran, a mojemu maluszkowi podaję Vita D aerozol. Ten aerozol jest naprawdę świetny. Bardzo łatwo podać go nawet najmniejszym dzieciaczkom 🙂

      1. na przesylke czekasz standardowo zupelnie…u mnie minelo kilka dni – zlaezy tez od sposobu dostawy jaki wybierzesz itp.

        Polecam, serio warto robic zakupy takie przez Internet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *