Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Jak grillować, by było zdrowo?

Grilling at summer weekend. Fresh meat and vegetables preparing

 

Grillowanie, czyli narodowy sport wszystkich Polaków, od wielu lat jest tematem spornym wśród dietetyków. Spożywanie wybranych potraw z grilla może być prawdziwą przyjemnością i zarazem może przysparzać nam zdrowia. Jak zatem należy grillować, żeby sobie nie zaszkodzić?

Wybór produktów na ruszt

W grillowaniu najważniejsze są rodzaje produktów, które chcemy upiec. Nie jest zalecane grillowanie tłustych mięs oraz kiełbas, ponieważ tego rodzaju produkty podnoszą poziom cholesterolu we krwi i są ciężkostrawne. Ponadto spływający i spalający się na palenisku tłuszcz wydziela groźne dla zdrowia człowieka opary. Dlatego też najlepszymi potrawami na grill będą bogate w substancje odżywcze ryby, warzywa, chude mięsa i owoce morza.

Warto również zastanowić się nad wrzuceniem na grilla parówek czy peklowanego mięsa. Tego rodzaju żywność zawiera spore ilości saletry potasowej (E 252), która pod wpływem wysokiej temperatury rozkłada się i zamienia w rakotwórcze związki chemiczne. Zrezygnujmy też z opiekania ziemniaków, gdyż podczas pieczenia lub smażenia wytwarzają one związek zwany akrylamidem, posiadający silne działanie rakotwórcze.

Sposób grillowania

Poza doborem odpowiedniej żywności na grilla ważny jest sposób grillowania. Wybór zależny jest od rodzaju potraw.

  • na ruszcie grillujmy tylko większe kawałki mięsa, dzięki czemu zyskają one miękkość i wytopią tłuszcz,
  • na aluminiowych tackach pieczmy ryby i szaszłyki, gdyż ochroni to nasze potrawy przed nadmiernym przypieczeniem oraz uniemożliwi wpadnięcie mniejszych kawałków do paleniska,
  • w aluminiowych woreczkach grillujmy warzywa, chude kawałki mięsa i większość owoców morza (ten rodzaj grillowania jest najzdrowszy, ponieważ pozwala na najmniejszą utratę substancji odżywczych i witamin)

Higiena podczas grillowania

Kolejną istotną kwestią jest higiena przygotowywania posiłków na ruszt. Mięso powinno być przechowywane w chłodnych warunkach, najlepiej w torbie termoizolacyjnej. Jeśli pominiemy kwestię higieny czy też warunków przechowywania mięs, to nasi goście mogą nabawić się poważnego zatrucia pokarmowego. Na grillu należy umieszczać wyłącznie rozmrożone produkty, ponieważ nierównomierna obróbka termiczna sprawi, iż przygotowywane potrawy będą na zewnątrz przypieczone, a w środku- całkowicie surowe.

Jaki rodzaj grilla wybrać?

Największą popularnością cieszy się grill węglowy, wytwarzający aromatyzujący dym. Za tym rodzajem grilla przemawia jego aspekt ekonomiczny. Mały turystyczny grill, który będzie zasilany węglem drzewnym bądź brykietem to wydatek rzędu do stu złotych. Należy jednak pamiętać, że wdychanie wydzielanego w ten sposób dymu jest szkodliwe dla naszego zdrowia i powinniśmy umieszczać taki grill jak najdalej miejsca, w którym przebywamy.

Niewydzielający duszącego dymu grill gazowy będzie idealnym wyborem dla tych, którzy nie posiadają zbyt dużej działki, nie lubią regularnie pilnować temperatury paleniska oraz nie chcą męczyć się z rozpalaniem grilla węglowego. Taki grill musi posiadać pokrywę i pojemnik odprowadzający wytopiony tłuszcz.

Grill elektryczny uchodzi za najbardziej zdrowy, gdyż nie wydziela żadnych oparów. Do tego jest bardzo poręczny. Tego rodzaju konstrukcje można stosować we wnętrzu drewnianej altany ogrodowej, na tarasie i podczas niesprzyjającej pogody.

Potrawy z grilla są bardziej aromatyczne, kruche, posiadają mniej tłuszczu i więcej wartości odżywczych niż te codzienne przygotowywane w zaciszu domowym, dlatego też cieszą się tak ogromną popularnością. Planując urządzenie sobie grilla z przyjaciółmi, musimy zachować szczególną dbałość o jakość grillowanych produktów, a także ich przechowywanie i higienę podczas przygotowywania posiłku. Unikajmy mocno spieczonych i tłustych mięs czy warzyw z grilla, a do rozpalenia grilla używajmy tylko brykietów węgla drzewnego lub wysuszonego drewna drzew liściastych. Potrawy najlepiej jest układać na aluminiowych tackach oraz nie piec ich za długo na dużym ogniu, potem zaś należy podawać z wcześniej przygotowanymi surówkami bądź sałatkami.

Jeden komentarz do “Jak grillować, by było zdrowo?”

  1. Margot McLoud napisał(a):

    Oierwsze to grilowanie nie jest Polskie, przyszlo z USA, po drugie na tackach lub foli alumnowej nic sie nie griluje. Czasteczki aluminium moga wchodzic do jedzenia, jest to bardzo toksyczne. pozatem grill musi miec minimum 40.000 btu inaczej grilowane potrawy beda wysoko rakotworcze. Wiekszosc „grili” polskich nie ma 40000 BTU. Wiekszosc Polakow nie widziala nawet porzadnego grila. A mowiecie ze grilowanie to narodowy sport, to jest smieszne.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *