Dieta zgodna z grupą krwi nie ma podstaw naukowych

Dieta zgodna z grupą krwi nie ma podstaw naukowych

Dieta polegająca na dobieraniu produktów spożywczych do grupy krwi zdobyła sporą popularność pod koniec ubiegłego wieku. Jednak badania naukowe nie potwierdzają teorii, jakoby osoby z poszczególnymi grupami krwi wymagały odmiennych sposobów odżywiania.

Założenia diety

Najbardziej znanym popularyzatorem diety zgodnej z grupą krwi jest Peter D’Adamo. Napisał on bestsellerową książkę „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi” (tytuł oryg. Eat Right For Your Type), w której przedstawia założenia i zasady tej diety. Dzieli on ludzi według czterech podstawowych grup: 0, A, B, AB – i dla każdej z nich przedstawia odrębne zalecenia żywieniowe.

Grupę 0 opisuje jako najstarszą, typ „łowcy”, któremu służy duża podaż białka, zwłaszcza zwierzęcego, i eliminacja glutenu oraz nabiału. Grupa A to ponoć grupa „rolników”, którzy powinni spożywać przede wszystkim warzywa i owoce, natomiast wyeliminować czerwone mięso, nabiał i niektóre ryby. Grupa B została nazwana przez D’Adamo „nomadyczną”. Twierdzi on, że jest to jedyna grupa zdolna do trawienia produktów mlecznych. Zalecana dla niej dieta jest chyba najmniej restrykcyjna z opisanych. Natomiast grupa AB została określona jako „enigma”, a zalecenia dla niej to produkty dozwolone dla grup A i B.

Według tej teorii, jedzenie produktów odpowiednich dla swojej grupy miałoby ułatwiać schudnięcie, poprawiać metabolizm i zmniejszać ryzyko niektórych chorób. Okazało się jednak, że do tej pory nie znaleziono na to dowodów naukowych.

Brak potwierdzenia w badaniach

Kilka lat temu kanadyjscy naukowcy (Jingzhou Wang, Bibiana García-Bailo, Daiva E. Nielsen, ABO Genotype, ‘Blood-Type’ Diet and Cardiometabolic Risk Factors, 2014) przeprowadzili na 1455 osobach badanie, które miało na celu znalezienie dowodów dla wyżej opisanej teorii. Uczestnicy badania wypełniali ankiety dotyczące spożycia określonych produktów. Pobrano od nich próbki krwi, a także dokonano pomiarów różnych parametrów (m.in. BMI, ciśnienia krwi, obwodu w pasie, kaloryczności diety). Okazało się, że stosowanie diet zgodnych z grupą krwi wpływało korzystnie na różne czynniki ryzyka chorób metabolicznych i układu krążenia. Wyniki były jednak charakterystyczne tylko dla konsekwentnego stosowania określonego rodzaju diety, np. wegetariańskiej czy niskowęglowodanowej, natomiast nie miało to nic wspólnego z grupą krwi.

Dodatkowo analiza dostępnych badań naukowych opublikowana w The American Journal of Clinical Nutrition (Leila Cusack, Emmy De Buck, Veerle Compernolle, Philippe Vandekerckhove, Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review, 2013) również nie potwierdziła korzyści zdrowotnych wynikających z doboru diety do grupy krwi.

Można zatem wnioskować, że aktualnie nie ma wyraźnych dowodów na konieczność różnicowania diet według grup krwi i na zakładaną na tej podstawie potrzebę eliminowania całych grup pokarmowych z jadłospisu. Taka radykalna eliminacja na własną rękę może prowadzić do poważnych niedoborów. Dlatego zanim się na nią zdecydujemy, lepiej skonsultujmy się z fachowym dietetykiem – bo może się okazać, że ryzyko przeważa nad ewentualnymi korzyściami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *