Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa jest takim rodzajem diety, którą stosuje się w leczeniu i profilaktyce jawnej alergii na gluten oraz celiakii, nieuleczalnej choroby charakteryzującej się nadwrażliwością na gluten. U osób chorych na celiakię (chorobę trzewną) jadłospis wykluczający gluten jest jedynym dostępnym w tej chwili lekarstwem. Polega on na wyeliminowaniu z pożywienia produktów glutenowych, czyli takich, które posiadają dodatek naturalnych lub przetworzonych zbóż (pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, orkiszu). Niestety już nawet niewielka domieszka białka powyższych zbóż może być niebezpieczna dla osoby cierpiącej z powodu choroby trzewnej.

Produktami niedozwolonymi w diecie bezglutenowej są:

  • pieczywo zwykłe,
  • kasze (manna, jęczmienna),
  • mąka (żytnia, pszenna, orkiszowa),
  • ciastka, herbatniki, paluszki,
  • kawa zbożowa,
  • wędliny typu kaszanka,
  • otręby pszenne,
  • opłatek komunijny,
  • makarony z mąki razowej i pszennej.

Natomiast produkty bezpieczne to:

  • soja,
  • tapioka,
  • jaja,
  • mleko i jego bezglutenowe przetwory,
  • kasze (gryczana, jaglana),
  • mąka (kukurydziana, ziemniaczana, ryżowa),
  • ziemniaki,
  • amarantus,
  • tapioka,
  • orzechy,
  • oliwa z oliwek,
  • ryby,
  • ryż i jego pochodne,
  • płatki kukurydziane,
  • ciastka bezglutenowe,
  • makaron bezglutenowy,
  • miód,
  • owoce,
  • warzywa,
  • cukier,
  • mięso,
  • szlachetne wędliny,
  • kawa naturalna i kakao.

Produkty bezglutenowe oznaczane są na etykietach produktów spożywczych za pomocą międzynarodowego symbolu „przekreślonego kłosa”. Za takie uważa się te pokarmy, w których zawartość glutenu nie przekracza 20 mg na 1 kg (20 ppm).

Trudno przygotować jednoznaczny wykaz produktów, które będą bezpieczne dla osób na diecie bezglutenowej. Jak wynika z badań produkty naturalnie bezglutenowe mogą być zanieczyszczone glutenem już na wszystkich etapach produkcji, począwszy od istniejących samosiejek zbóż glutenowych na polu, aż po etap produkcji, podczas której do żywności dodaje się preparaty glutenu. Dlatego też w celu zminimalizowania ryzyka nieświadomego spożycia glutenu, należy stosować się do kilku zasad:

  1. Wybierać artykuły z czytelną etykietką z symbolem „przekreślonego kłosa”, które produkowane są przez wiarygodne firmy.
  2. Dokładnie czytać informacje zawarte na etykietach i wybierać tę żywność, która nie zawiera żadnych „podejrzanych” składników.
  3. Najlepiej jest kupować produkty u specjalistycznych producentów żywności bezglutenowej.

Niestety osoby cierpiące na celiakię muszą pozostać na diecie bezglutenowej już do końca swojego życia. Aby zapobiec tej chorobie, eliminację glutenu stosuje się profilaktycznie u dzieci w wieku niemowlęcym.

2 komentarze do “Dieta bezglutenowa”

  1. Sonia napisał(a):

    Od siebie dodam tylko że jeśli ktoś szuka herbatników to warto zawsze patrzyć na skład aby był dobry bez dodatków szkodliwych. Osobiście na przykład nie polecam takich z spółek ze zdrową żywnością na przykład chyba najbardziej znane open-youweb.com/herbatniki-lekkie-o-smaku-czekoladowym-opinia/ bo są zdecydowanie przesadnie drogie a skład wcale nie jest powalający na kolana. Warto szukać swoich aby znaleźć najlepsze – ja nadal poszukuję.

  2. Marlena napisał(a):

    Jakiś czas temu jadałam takie ciasta o smaku czekoladowym open-youweb.com/herbatniki-lekkie-o-smaku-czekoladowym-opinia i szukam dla nich jakiejś innej alternatywy lub jak zrobić je samemu. Może ktoś jest coś w stanie doradzić?

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *