Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Błędy podczas odchudzania

Błędy podczas odchudzania

fot. bigstockphoto.com

Aby szybko, lecz zdrowo schudnąć, należy unikać błędów. Brak efektów w gubieniu kilogramów mocno demotywuje, dlatego warto wziąć sobie do serca kilka poniższych porad i osiągnąć wymarzoną sylwetkę.

Aby prawidłowo zacząć dietę odchudzającą, należy przede wszystkim postawić sobie realne oczekiwania. Wiele osób marzących o idealnej sylwetce chce, żeby po tygodniu określonej diety ich waga spadła przynajmniej o parę kilogramów. Niestety po wejściu na wagę zderzają się z rzeczywistością i ogarnia je wielkie rozczarowanie. Na zdrowej diecie chudnie się około 0,5-1 kg tygodniowo. Jeżeli chudniemy więcej, to oznacza, iż tracimy nie tyle tłuszcz, co wodę i mięśnie. Uważajmy też na tzw. efekt jo-jo, pamiętając, że jeśli zbyt szybko schudniemy, to najprawdopodobniej również bardzo szybko przytyjemy.

Kolejnym grzechem są uwielbiane przez wszystkich przekąski. Jeśli są to orzechy czy suszone owoce zjadane w niewielkich ilościach, to nie jest tak najgorzej. Musimy jednak pamiętać, że każda dodatkowa porcja kalorii, to dodatkowe dekagramy, a z czasem i kilogramy do zrzucenia. Podjadanie przy każdej nadarzającej się okazji stanowi ogromny błąd, który często staje się przyczyną braku efektów w diecie.

Nie warto również przeceniać liczby spalonych kalorii podczas różnych ćwiczeń. Maszyny do treningu, które są dostępne w każdej siłowni, niestety zazwyczaj zawyżają podawany wynik o ponad 30%. Nie wolno zatem opierać się na liczbie spalonych kalorii, lecz na czasie wykonywanych ćwiczeń (optymalny czas to 30-45 minut 3-4 razy w tygodniu). Pamiętajmy, że zawsze możemy zmienić daną aktywność fizyczną i jeśli nie odpowiada nam siłownia, możemy spróbować np. jazdy na rowerze, biegania czy pływania.

Warunkiem do uzyskania optymalnej wagi podczas stosowania diety jest także regularność posiłków. Wszystkim odchudzającym się osobom regularne spożywanie posiłków powinno wejść w krew już do końca życia. Jest to bowiem jeden z filarów dobrego, zdrowego oraz racjonalnego odżywiania się. Posiłki jedzone np. co 3 godziny o określonych porach dostarczą naszemu organizmowi energii i przyspieszą przemianę materii. 5 niewielkich posiłków w ciągu doby na pewno nie wywoła napadów głodu, które bywają prostą drogą do powrotu do większej wagi. Ponadto regularne jedzenie o stałych porach to brak czasu oraz chęci na podjadanie.

Musimy także zwracać uwagę na kalorie spożywane w płynach. Jeśli pijemy soki, alkohol, napoje gazowane bądź napoje energetyczne, to wtedy dostarczamy naszemu organizmowi bardzo dużo pustych kalorii. W czasie diety odchudzającej najlepiej jest pić samą niegazowaną wodę czy ewentualnie gorzkie herbaty i zioła. W ciągu doby należy pić 6-8 szklanek wody, wówczas będziemy mieli pewność, że jesteśmy dobrze nawodnieni.

Kolejnym błędem podczas odchudzania jest ufanie reklamie i różnego rodzaju specyfikom z apteki. Suplementy diety bywają pomocne w osiągnięciu zdrowia, ale na pewno nie zastąpią racjonalnej diety i aktywności fizycznej. Dlatego też zamiast sięgać po garść magicznych pigułek włączmy do diety produkty, które rozpędzą nasz metabolizm i pomogą chudnięciu. Jest to rozwiązanie nie tylko tańsze, ale i zdrowsze.

Głodzenie się to również jeden z najczęściej popełnianych błędów podczas odchudzania. Zbyt długie przerwy pomiędzy posiłkami sprawiają, iż organizm zaczyna gromadzić zapasy tkanki tłuszczowej na tzw. „gorszy czas”.

Uważajmy też na produkty typu light, gdyż zwykle odtłuszczone produkty typu light, fit czy slim są dosładzane, żeby lepiej smakowały (niższą zawartość kaloryczną jednego składnika rekompensuje się wyższą zawartością innego). W efekcie kaloryczność takiego produktu jest porównywalna z kalorycznością produktu tradycyjnego.

Podczas diety odchudzającej powinniśmy także uważać na:

  • dostosowanie zapotrzebowania kalorycznego do swojej wagi,
  • codziennie ważenie się, które może nas szybko zdemotywować,
  • porównywanie swoich efektów z innymi,
  • pomijanie śniadań,
  • zbyt szybkie spożywanie posiłków, np. na stojąco, w biegu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *