Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Zasady zdrowego odżywiania

Zasady zdrowego odżywiania

Ludzki organizm to bardzo złożona konstrukcja. Aby funkcjonował sprawnie, należy mu dostarczać niezbędnych substancji. Z uwagi na specyfikę dzisiejszego trybu życia, często potrzebę odżywania organizmu traktujemy marginalnie. Nie przypadkowo użyłam słowa „odżywiania”, ponieważ słusznie ktoś kiedy powiedział, że należy się odżywiać, a nie jeść.

Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo odpowiednia dieta może wpłynąć na poprawę jakości naszego życia. Przede wszystkim zmniejszymy w ten sposób ryzyko wystąpienia wielu chorób, a różnicę odczujemy na własnej skórze, poprzez poprawę jej wyglądu. Wzmocnią się nasze włosy i paznokcie. Mózg będzie pracował sprawniej, co wpłynie korzystnie na koncentrację i efektywność wykonywanych zadań.

Komponując codzienne posiłki oraz planując dzień, należy przestrzegać kilku fundamentalnych zasad:

  • Odżywiaj się regularnie. Ilość posiłków spożywanych w ciągu dnia powinna składać się z trzech podstawowych, uzupełnionych dwiema przekąskami. Niweluje to złe nawyki jak podjadanie między posiłkami. Ponadto mniejsza ilość pokarmu jest łatwiej i szybciej trawiona, a jedzenie co 2-3 godziny dostarcza nam energii przez cały dzień.
  • Urozmaicaj posiłki. Różnorodna dieta zapewnia dostarczanie organizmowi więcej substancji odżywczych, składników mineralnych i witamin, które nie sposób zastąpić suplementami diety. Przyswajalność takich składników z pożywienia jest znacznie większa niż z ich syntetycznych zamienników, dlatego nie są one w stanie zapewnić prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  • Postaw na warzywa i owoce. Są bogatym źródłem niezbędnych dla organizmu składników, jak witaminy i substancje mineralne. Praktycznie nie zawierają tłuszczu. Z tego powodu poleca się, aby w każdym z trzech posiłków podstawowych znalazła się dodatkowo porcja warzyw. Substancje zawarte w owocach i warzywach wpływają również korzystnie na przemianę materii oraz poziom cholesterolu we krwi.
  • Unikaj tłuszczu, kontroluj cholesterol. Pamiętaj przy tym jednak, że nie każdy tłuszcz należy traktować jak wroga. Ogólną zasadą jest zamiana tłuszczów zwierzęcych na roślinne. Zamiast czerwonego mięsa wprowadzić do diety ryby (makrela, łosoś), olej zamień na oliwę z oliwek, a śmietanę na jogurt naturalny.
  • Pij wodę. Człowiek składa się z niej niemal w 70 procentach, dlatego tak ważne jest stałe uzupełnianie jej ubytków. Woda ma nieoceniony wpływ na nasz organizm. Przyczynia się do utrzymania jego prawidłowej temperatury, pomaga usuwać toksyny z organizmu, ponadto jest swego rodzaju pośrednikiem w dostarczaniu do komórek substancji odżywczych.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *