Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Witamina K

Za co odpowiada witamina K

Witamina K, zwana witaminą przeciwkrwotoczną, uczestniczy w tworzeniu protrombiny w wątrobie czyli białka osocza krwi, które bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Odgrywa również istotną rolę w gospodarce wapniowej, w procesie formowania tkanki kostnej oraz hamowaniu rozwoju nowotworów. Posiada właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze, działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach i gromadzoną w tkance tłuszczowej, dlatego w przypadku nadmiernego spożywania może wpłynąć niekorzystnie na pracę wątroby.

Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi:

  • dla dzieci 1 mg (1 000 µg),
  • dla dorosłych 4 mg (4 000 µg).

Naturalne źródła witaminy K

U zdrowych dorosłych osób witamina ta wytwarzana jest przez florę bakteryjną jelit, dlatego jogurt i kefir są idealnymi napojami pobudzającymi wytwarzanie witaminy K. Niedobór witaminy K występuje niezwykle rzadko. Zazwyczaj jest on powiązany z poważniejszymi schorzeniami, takimi jak: zaburzenia wchłaniania tłuszczów, niedrożność przewodów żółciowych, torbielowate zwyrodnienie trzustki, hemofilia oraz plamica krwotoczna.

W przypadku małych dzieci i osób obłożnie chorych jedynym źródłem witaminy K jest pożywienie. Dlatego dieta bogata w warzywa takie jak: jarmuż, szpinak, brukselka, brokuły, sałata, kalafior, ogórki, rzeżucha oraz kefir, jogurty, ser, olej sojowy, tran rybi, mięso, wątroba, jaja zawsze pokrywa zapotrzebowanie na witaminę K. Jak widać, produktów tych jest wiele, dlatego warto włączyć je do swojego codziennego menu.

Niedobór witaminy K

Udowodnione zostało, że na ograniczone wchłanianie witaminy K i przedwczesne jej wydalanie z organizmu ma wpływ leczenie antybiotykami, które niszczą florę bakteryjną jelita, nadużywanie środków przeciwbólowych, środków konserwujących dodawanych do żywności w puszkach oraz stosowanych w gotowych produktach spożywczych, a także zanieczyszczone powietrze. Dlatego adekwatnie do terapii, należy uwzględnić zwiększone spożycie tej witaminy.

Niedobór witaminy K może prowadzić do słabej krzepliwości krwi, powstawania krwotoków wewnętrznych i zewnętrznych oraz problemów z gojeniem się ran i łatwego powstawania siniaków. Może prowadzić do trudności w mineralizacją kości. Zbyt mała ilość witaminy K zwiększa także ryzyko rozwoju nowotworów piersi, jajników, okrężnicy, żołądka, pęcherzyka żółciowego, wątroby i nerek. Może być przyczyną zapalenia jelita oraz biegunek. To tylko najważniejsze skutki, jakie wywołuje niedobór witaminy K.

Konsekwencje nadmiaru witaminy K

Widać jak ważna w naszym organizmie jest witamina K. Niedobór prowadzi do wielu dolegliwości, a nawet chorób. Jednak nie można przesadzać ponieważ równie szkodliwy, jak niedobór, bywa jej nadmiar.

Zbyt duża ilość witaminy K może wpływać niekorzystnie na pracę wątroby, powodować rozpad czerwonych krwinek, niedokrwistość, nadmierne wydzielanie potu oraz uczucie gorąca. Stosowana w formie zastrzyku może wywołać alergię oraz powodować skoki ciśnienia tętniczego. U niemowląt natomiast zwiększa ryzyko zachorowania na żółtaczkę, a nawet może uszkadzać tkankę mózgową.

Jeden komentarz do “Witamina K”

  1. Jonka pisze:

    Witaminkę D podaję mojej miesięcznej córeczce. W aptece polecono mi preparat Vita K w aerozolu i faktycznie sprawdził się znakomicie 🙂 Dzięki formule sprayu z łatwością można podać dziecku witaminkę. Polecam 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *