Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Morwa biała dobra dla diabetyków

bigstock background of sun dried white 33958784 Morwa biała dobra dla diabetyków

Morwa biała (Morus alba L – folium) najczęściej kojarzona jako pożywienie dla gąsienic jedwabnika morwowego, jest to drzewo liściaste osiągające 10 m wysokości, o owocach przypominających kształtem jeżyny. Najpopularniejsze gatunki to morwa biała i morwa czarna. Ojczyzną jej są Chiny, gdzie od kilku wieków ceni się jej właściwości lecznicze.

Zastosowanie morwy białej

Stosowano jako środek przeciwgorączkowy, przy chorobach żołądka, biegunkach, jako środek regenerujący siły. Do Europy dotarła w czasach średniowiecznych, w XI wieku, kiedy to odkryto tajniki hodowli jedwabników. Drzewo to uprawiane jest również w Polsce. Jednak największe walory lecznicze morwy poznano dopiero w XX wieku. Badania amerykańskiego naukowca i laureata Nagrody Nobla Lelanda H. Hartwella potwierdziły pozytywny wpływ morwy przy leczeniu cukrzycy i w walce z otyłością.

Właściwości morwy białej

Morwa biała otrzymała miano „roślinnego skarbu” za jej właściwości zdrowotne i bogactwo składników.

  • Niskokaloryczne owoce morwy pojawiające się pod koniec lipca, o słodkim smaku zawierają: glukozę, fruktozę, maltozę, sacharozę oraz kwasy organiczne (cytrynowy i jabłkowy). Są również bogactwem flawonoidów – związków usuwających z organizmu wolne rodniki, o działaniu przeciwnowotworowym. Dzięki dużej zawartości pektyn wpływają na prawidłowe funkcjonowanie jelit, poprzez poprawę perystaltyki, regulują proces wypróżniania. Zawarte garbniki działają ściągająco na błonę śluzową przewodu pokarmowego. Szczególnie polecane są świeże owoce przy chorobach wrzodowych żołądka i dwunastnicy. Świeży sok jest wskazany przy anemii, obfitych krwawieniach, a także dolegliwościach sercowo-naczyniowych. Wykazano również, ze regularne spożywanie konfitury z morwy chroni komórki przed uszkodzeniem oraz opóźnia ich proces starzenie się.
  • Liście morwy białej to bogactwo witamin z grupy B. Tiamina (B1) poprawiająca nastrój, ryboflawina (B2) mająca zbawienny wpływ na wzrok, pirydoksyna (B6) niezbędna w produkcji krwinek czerwonych, uczestnicząca w procesie syntezy białek, a także kwas nikotynowy (witamina PP ) usprawniająca funkcjonowanie mózgu, sterole, kwas palmitynowy i fumarowy.

Wyciąg z liści morwy dzięki zawartym składnikom hamuje aktywność enzymów odpowiedzialnych za rozkład cukrów (sacharozy i skrobi) i ogranicza ich przemianę w glukozę. W wyniku tego procesu duża część węglowodanów pozostaje niestrawiona, co wpływa na obniżenie poziomu cukru we krwi. Napary z liści morwy są nieocenionym napojem dla diabetyków, ale również dla osób z nadwagą. Blokada rozkładu węglowodanów zmniejsza odkładanie tkanki tłuszczowej, a zatem wspomaga odchudzanie. Liść morwy białej zmniejsza trawienie cukrów złożonych i wchłanianie cukrów prostych, przez co następuje zmniejszenie ilości spożytych kalorii. Skrobia w ziemniakach, makaronach nie powoduje dużego wzrostu stężenia cukru we krwi.

Reasumując morwa powoduje ograniczenie wchłaniania cukrów – zmniejsza więc produkcję tłuszczu i odkładanie się tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że lecznicze substancje czynne z morwy białej blokując trawienie węglowodanów znakomicie wspomagają proces odchudzania. Te cenne substancje z morwy zmniejszają również łaknienie na słodycze.

Nalewka z liści morwy jest zalecana przy przeziębieniach jako środek przeciwgorączkowy, a przy anginie dzięki właściwościom ściągającym śluzówkę działa odkażająco.

Substancje aktywne liści morwy obniżają także stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi, dzięki czemu zmniejszają ryzyko miażdżycy. Wyciągi z liści działają przeciwzapalnie oraz chronią komórki wątroby przed uszkodzeniem. Obniżają aktywność tyrozynazy, zapobiegają tworzeniu się ciemnych plam na skórze. Wykazano również, ze regularne spożywanie konfitury z morwy chroni komórki przed uszkodzeniem oraz opóźnia ich starzenie się.

  • Korzeń morwy (wyciąg z korzenia) jest bardzo dobrym środkiem na kaszel, bronchit, astmę, a także posiada właściwości przeciwdziałające rozwojowi nowotworów.

W Polsce stosuje się głównie preparaty w tabletkach z liści morwy, chociaż można również przyrządzić herbatkę z liści lub konfiturę z owoców. Drzewa te rosną na skwerach i są zauważane, kiedy olbrzymie ilości słodkich owoców sypią się na chodnik i są rozdeptywane.

The following two tabs change content below.
 Morwa biała dobra dla diabetyków

Aleksandra Wojaszek

Mam nadzieję, że mój artykuł pozwolił Ci na nowo spojrzeć na kwestię żywienia. Jako dietetyk wiem, że to co jemy, wpływa nie tylko na zdrowie, ale i na ogólne samopoczucie. Przekonaj się, że odpowiednia dieta naprawdę może zdziałać cuda! Zacznij jeść rozsądnie.
 Morwa biała dobra dla diabetyków

Ostatnie wpisy Aleksandra Wojaszek (zobacz wszystkie)

One Response to “Morwa biała dobra dla diabetyków”

  1. Iwona HARMON, Poznań pisze:

    PRZY CUKRZYCY WAŻNYM JEST, ABY DOSTOSOWAĆ ODŻYWIANIE DO TABEL Z TZW. NISKIMI WĘGLOWODANAMI:
    Są to węglowodany, które po spożyciu podnoszą poziom cukru we krwi maksymalnie do 26% wzrostu, czyli nie nadwyrężają trzustki. Jemy niskotłuszczowo, 0% negatywnych toksyn, energetyczne węglowodany wyłącznie nie przekraczające po spożyciu dozwolonej granicy; czyli 26% wzrostu. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy.

    CHORUJĄC NA CUKRZYCĘ POWINNIŚMY ZATEM, REALIZOWAĆ DIETĘ:
    Wg tzw. NISKICH WĘGLOWODANÓW TJ. DO 26% WZROSTU, i nie chodzi bynajmniej o ilość czy o to, że są cukry proste lub złożone. Chodzi o to, aby klasyfikować węglowodany wg wzrostu poziomu cukru jaki powodują we krwi po spożyciu. Nie uwzględniają tego wymienniki ww węglowodanowe, które pokazują wyłącznie ilości węglowodanów jako ilości, a nie uwzględniają jakości.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>