Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

Metoda Feldenkraisa

Metoda Feldenkraisa

Dr Moshe Feldenkrais, urodzony w 6 maja 1904 roku, był izraelskim fizykiem i wynalazcą tzw. metody Feldenkraisa.

Jest to metoda polegająca na uczeniu się własnego ciała, rozwijaniu i poznawaniu swojego potencjału dzięki ruchowi. Zarówno ciało, jak i umysł, są nieodłączną częścią pozwiązaną ze sobą, materialnie i niematerialnie. Na tej podstawie głównym założeniem metody Feldenkraisa jest połączenie ciała i umysłu.

Umysł ludzki, w trakcie całego naszego życia, tworzy wciąż nowe i lepsze wzorce ruchowe. Dlatego małe dziecko uczy się raczkować, chwytać, chodzić. Wraz z biegiem czasu przestajemy się uczyć nowych ruchów i korzystamy z tych wyuczonych, które z biegiem lat mogą doprowadzić do przeciążenia stawów, mięśni, powodować ból czy wady postawy. To samo tyczy się naszego umysłu, sposobu myślenia czy postrzegania siebie w odniesieniu do świata. Mało która osoba wykorzystuje w pełni posiadany potencjał, na co zwrócił uwagę Feldenkrais w swojej książce „The Potent Self. A Study of Spontaniety and Compulsion”. Tam też opisywał mechanizmy ruchu, zaczynając od intencji ruchu powstającej w mózgu, aż do jej realizacji przez mięśnie. Uważał, że ruch jest środkiem w procesie świadomości.

Dlatego też metoda Feldenkraisa polega na rozwijaniu potencjału, na nieustannym uczeniu się i rozwijaniu, na samopoznaniu dzięki metodzie ruchowej, która wykorzystywana jest jako środek uczenia się.

Jest to także metoda terapeutyczna, polecana osobom, które mają problemy z ruchem. Takie osoby zwykle są po wypadku, po długim okresie bezruchu czy też z chorobami o podłożu ortopedycznym. Polecana jest także osobom zdrowym, które chcą usprawnić swój ruch i poruszać się z mniejszym wysiłkiem, w pełni wykorzystując swój potencjał ruchowy.

Metoda ta oddziałuje na nasz układ nerwowy i pozwala na poprawę samopoczucia i elastyczności ciała. Poprzez delikatne i drobne ruchy zapisuje nowe informacje w mózgu.

Ćwiczenia można wykonywać zarówno w grupie, jak i indywidualnie. Zajęcia grupowe, zwane „Świadomość poprzez ruch”, prowadzone są przez około 50 minut. W ich trakcie uczestnicy prowadzeni są przez zajęcia słownie, wykonując określone sekwencje ruchowe. Odbywa się to w pozycji siedzącej lub leżącej, tak, aby uczestnik odczuwał wygodę. Słowa prowadzącego opisującego ćwiczenia są dowolne w interpretacji. Ważne, żeby uczestnik doświadczał ruchu pod każdym względem, odkrył swoje nawyki, także spróbował stworzyć nowe. Do ćwiczonych ruchów należą ruchy z różnych etapów rozwoju człowieka, jak raczkowanie czy wstawanie. W zajęciach uczestniczyć mogą wszyscy, bez względu na płeć, wiek czy sprawność.

Zajęcia indywidualne polegają na bezbolesnym i delikatnym wykonywaniu przez uczestnika sekwencji ruchów za pomocą prowadzącego zajęcia. Takie ćwiczenia trwają od 45 do 50 minut, a uczestnik podczas nich siedzi lub leży na stole do masażu. Ćwiczący odkrywa swoje nawyki ruchowe i stara się odkryć nowe sposoby poruszania się. Zajęcia indywidualne uzależnione są od potrzeb uczestnika i skierowane są zarówno do osób sprawnych jak i takich, które mają problemy z poruszaniem się.

„Celem jest ciało tak skoordynowane,
aby poruszało się z minimalnym wysiłkiem
i maksymalną wydajnością, nie poprzez
siłę mięśni, ale przez zwiększoną
świadomość tego jak funkcjonuje.”

dr Moshe Feldenkrais

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *