Zdrowie i uroda – Żyj w zgodzie ze sobą!

CLA – czy warto przyjmować?

pictoores/bigstockphoto.com

CLA (ang. conjugated linoleic acid) to sprzężony kwas linolowy (kwas rumenowy). Kilkanaście lat temu stał się on dość popularnym składnikiem preparatów odchudzających. Jak działa i czy warto go suplementować?

CLA nie jest samodzielnie syntetyzowany przez ludzki organizm – można go przyjmować tylko z pożywieniem lub w formie suplementów. Znajduje się on w mięsie, pełnotłustym nabiale i olejach roślinnych (słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym i z pestek winogron).

Wpływ CLA na organizm budzi zainteresowanie już od lat 70. XX wieku. Stwierdzono wówczas jego pozytywny wpływ w badaniach na gryzoniach. Potwierdzono jego działanie przeciwnowotworowe u zwierząt. Niektóre badania sugerują także, że może ograniczać karcinogenezę u ludzi oraz wspomagać leczenie nowotworów poprzez ograniczanie kacheksji (wyniszczenia organizmu).

Przypuszcza się, że CLA pomaga też w ograniczaniu przyrostu tkanki tłuszczowej – zapobiega magazynowaniu kwasów tłuszczowych i zwiększa lipolizę, czyli wykorzystanie tłuszczu zmagazynowanego w komórkach tłuszczowych. Wpływa także na przyrost tkanki mięśniowej. Warto jednak zachować pewną rezerwę i nie traktować CLA jako cudownego leku na odchudzanie, gdyż dotychczas wykonane badania z udziałem ludzi w większości budzą zastrzeżenia pod względem metodologicznym.

Okazuje się, że CLA może mieć także pewne efekty uboczne. Zaobserwowano, że przyjmowanie dużych dawek może powodować osłabienie i nudności. Poza tym wprawdzie zaobserwowano obniżanie poziomu cholesterolu, jednak nie tylko złego, lecz także dobrego. Niektóre badania wykazały też, że CLA może wpływać negatywnie na wrażliwość insulinową.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *